فرآورده‌هایی بر پایه زرشک در مجتمع تحقیقات گیاهان‌دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۴۹۳۳۷ پژوهشی
تعداد بازدید:۴۵۷
سرپرست جهادانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح‌هایی از جمله حفظ کیفیت زرشک تازه، قرص جوشان کاهنده فشار خون بر پایه زرشک، گرانول جوشان زرشک، سرکه فراسودمند زرشک با خاصیت کاهش چربی خون و تصفیه خون، از اقدامات پژوهشگران جهاددانشگاهی استان است.
فرآورده‌هایی بر پایه زرشک در مجتمع تحقیقات گیاهان‌دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی سرپرست جهادانشگاهی استان گفت: پاییز فصل برداشت مهم ترین گیاه دارویی ایران است که به صورت انحصاری در خراسان جنوبی تولید می گردد.

وی گفت: یکی از مزیت‌های مهم زرشک برای فرآوری در صنعت مواد غذایی علاوه بر ارگانیک بودن آن، ایجاد رنگ و طعم مطلوب توام با یکدیگر است که نیاز به طعم دهنده و رنگ مصنوعی را برطرف خواهد کرد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این میوه ارزشمند قابلیت کاربرد در تهیه مربا، سس، آب میوه، شربت، آب نبات، ژله، دمنوش، نوشابه، انواع نوشیدنی‌ها و بسیاری از محصولات نوآورانه دیگر را دارد که هر یک از این موارد قابلیت صادراتی ویژه‌ای دارند.

وی افزود: زرشک منبعی غنی از ویتامین c به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی و حاوی مقدار زیادی از آنتوسیانین، فلاوونوئید و همچنین دارای مقادیری از آلکالوئیدها از جمله بربرین، بربامین، اکسیاکانتین و پلاماتین است.

ابراهیمی گفت: برای گیاه زرشک خواص مختلفی از جمله هیپولیپیدمیک، هیپوگلیسیمیک، حفاظت کبدی، حفاظت کلیوی، ضد التهابی و ضد اضطرابی، اثرات ضد سرطانی و آنتی‌اکسیدانی و جلوگیری از رشد باکتری‌ها گزارش شده است.

وی اظهار کرد: توجه به هریک از این خواص قابلیت تولید به صورت قرص، کپسول، شربت و پماد و به صورت مکمل برای درمان و پیشگیری از  بیماری‌های مختلف را دارد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: البته در ریشه، پوست و برگ این گیاه نیز خواص درمانی قابل توجهی وجود دارد که قابلیت تولید فراورده‌های دارویی با ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد کند.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان یادآور شد: طرح تولید پوشش خوراکی با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب در ترکیب با بسته بندی اتمسفر اصلاح شده جهت ماندگاری و حفظ کیفیت زرشک تازه، قرص جوشان کاهنده فشار خون بر پایه زرشک، گرانول جوشان زرشک، سرکه فراسودمند زرشک با خاصیت کاهش چربی خون و تصفیه خون، از اقدامات پژوهشگران جهاددانشگاهی استان است.

وی یادآور شد: تولید سرکه فراسودمند زرشک با استفاده از ضایعات میوه زرشک، باسلوق فراسودمند زرشک، آب‌نبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی، تولید نوشیدنی زرشک موثر در کبد چرب و کاهش وزن و طرح بسته بندی زرشک خشک به منظور جلوگیری از تغییرات فیزیکی شیمیایی طی نگهداری؛ از دیگر طرح هایی است که در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان انجام و در حال انجام است.

text to speech icon