سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی:

جهاد دانشگاهی مامن حمایت از نخبگان و ایده‌های نوآورانه است

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۲ کد : ۴۷۵۷۶ عمومی
تعداد بازدید:۴۰۵
جهاد دانشگاهی از زمان تشکیل تا به امروز در مسیر دستیابی به علم و دانش روز قدم برداشته است و این نهاد برخواسته از انقلاب فرهنگی در دوره جدید مدیریت خود ایجاد یک زیست بوم نوآوری برای نخبگان ایران را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است.​​​​​​
جهاد دانشگاهی مامن حمایت از نخبگان و ایده‌های نوآورانه است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: : معرفی جهاد دانشگاهی به عنوان زیست بوم نوآوری نخبگان ایران بدین معنی است که جهاد دانشگاهی قصد دارد محیطی مناسب برای زندگی و فعالیت افراد تاثیر گذار و نخبه فراهم کند. 

تولیدات نوآورانه زمینه ای برای اشتغال جوانان

مهدی ابراهیمی با اشاره به نقش مهم تولیدات دانش بنیان در زیست بوم نوآوری نخبگان افزود: تولیدات نوآورانه زمینه اشتغال جوانان و جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل مشابه آن وجود دارد را نیز فراهم می کند.  وی خاطر نشان کرد: در همین راستا جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی باید به پایگاهی برای آمد و رفت نخبگان استان تبدیل و از ظرفیت و توان نخبگانی در همه سطوح استفاده شود. 

وی با بیان اینکه بین نوآوری و فناوری تفاوت فاحشی وجود دارد، افزود: باید با با ساختن  شرایط زیر ساختهای مناسب برای نخبگان به سمت و سوی نوآوری برویم. 

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین افزود: سازمان های مربوط به نخبگان اقدامات شاخصی برای آنها انجام داده اند و قطعا محصولات دانش بنیان ارزآوری دارد و گاها گلوگاه تولید برخی محصولات است. ابراهیمی تاکید کرد: چنانچه محصولات دانش بنیان وارد چرخه تولید شود می توان اشتغال پایدار داشت که نیازمند حمایت همه سازمان های مربوطه است.  

وی با اشاره به اینکه فعالیت جهاد دانشگاهی مغایرتی با دیگر سازمانهای فعال در حوزه نخبگان ندارد، خاطر نشان کرد: اگر فعالیت سازمانهای ذیربط در جهت حمایت از نخبگان باشد و یک محصول تجاری سازی شود موجب اشتغال و ارزآوری برای استان خواهد شد.

حمایت جهاد دانشگاهی از محصولات تجاری سازی شده
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به مثال نخ تسبیح در کنار سایر سازمانها برای حمایت از طرح های نوآورانه فعالیت می کند، یادآور شد: هدف از ایجاد این زیست بوم شناسایی، حمایت و تبدیل ایده‌های نوآورانه و دانش بنیان به ابزاری برای رفع نیاز‌های کاربردی مرتبط با گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک استان است. وی عنوان کرد: در این زیست بوم با دعوت از نخبگان و نوآوران دانشگاهی و غیر دانشگاهی، شبکه‌ای از نوآوران را ساماندهی خواهیم کرد که در درجه اول در شناسایی نیاز‌های اولویت دار این محصولات و سپس رفع موانع موجود و ارائه راهکار‌های عملیاتی پیشگام باشند.

وی عنوان کرد:  جهاد دانشگاهی در زمینه بهینه سازی تولید و فراوری گیاهان دارویی مزیت دار عناب، زرشک و زعفران در صدد است تا زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان را ایجاد کند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه اگر نخبگان را در تخصص های مختلف در کنار هم قرار دهیم به اهداف بزرگی می رسیم، افزود: قطعا این نخبگان تنها از جامعه دانشجویی نخواهند بود و علاوه بر دانشگاهیان، دانش آموزان و افراد صاحب ایده و خلاق نیز رصد می شوند. 

مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اهداف بزرگ

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی  از سال 94 راه اندازی شد و اکنون 80 درصد آن به بهره برداری رسیده است، ادامه داد:  هدف از احداث آن تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی در قالب طرح مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی بوده است.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۱۷ فرآورده از عناب، زرشک و زعفران ثبت اختراع شده و در مرحله رونمایی از یک محصول جدید می باشیم.
وی با اشاره به فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با عنوان “بیرناب” بیان کرد: این مرکز یک توفیق بزرگ در خصوص فعالیت های نوآورانه است. وی با اشاره به لزوم بسته بندی شکیل برای صادرات محصولات استراتژی استان، افزود: بازار در خارج استان و خارج کشور با داخل استان متفاوت است و باید با برند سازی و بسته بندی مناسب آن را بهتر از گذشته عرضه کنیم.

لزوم برند سازی محصولات استراتژیک استان

وی با بیان اینکه برای فروش محصولات نوآورانه قطعا نیاز به برند سازی این محصولات است تا ارزش افزوده آن چند برابر شود افزود: در برند سازی محصولات راهبردی استان هنوز راه طولانی در پیش داریم و برند سازی باید برای سایر محصولات استراتژیک استان همجون خاکشیر، زیرکوهی و پنبه نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات فرصت هایی هستند که موجب نوآوری می شوند، بیان کرد: نوآوری در کل زنجیره ارزش محصولات از قبل از کاشت تا پس از برداشت باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی با اشاره به محدودیت های مالی افزود: جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیر دولتی است که در بخش منابع مالی محدودیت هایی دارد و انتظار داریم با حمایت مسئولان استان بتوانیم در زمینه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی، گیاهان دارویی، سرطان بانوان و ناباوری پیش قدم شویم.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه با اختصاص بودجه به جهاد دانشگاهی فرصت خوبی برای استان در خصوص فعالیت در شبکه پیشگیری و درمان سرطان برست و سایر خدمات مورد نیاز جامعه ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: با وجود ارائه خدمات با کیفیت بالا، تعرفه خدمات جهاد دانشگاهی بسیار مناسب است و امیدواریم با بوجود آمدن امکان ارائه این خدمات در استان، مردم شریف خراسان جنوبی از آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه برای معرفی محصولات استراتژیک استان رسانه و علی الخصوص رسانه ملی بسیار موثر است، افزود:  برای معرفی بهتر محصولات منحصر به فرد استان در سطح کشور و جهان رسانه ملی پیش قدم شود.

استانداردهای سخت گیرانه جهانی برای استفاده از سموم

وی با اشاره به اینکه در بحث سموم استانداردهای جهانی متفاوت و سخت گیرانه است، یادآور شد: با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات استراتژیک استان سال گذشته طرحی برای تولید یک سم گیاهی برای آفت سنک عناب اجرا کردیم که در شرایط آزمایشگاهی 98 درصد کارایی داشت.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اختتام این طرح بیان کرد:  سنک عناب یکی از مهمترین آفات عناب در خراسان جنوبی است که منجر به کاهش عملکرد کمی و کیفی این محصول  در سال های اخیر شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح نوآورانه، دستیابی به فرمولاسیون یک آفتکش گیاه پایه برای کنترل آفت سنک عناب در استان بود که با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی کشور به انجام رسید.

ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی

ابراهیمی با اشاره به ذخیره سازی  بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در استان گفت: خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است و تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.

وی با بیان اینکه پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد، افزود:  برخی بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و نیز کم خونی مادرزادی با این سلول‌ها قابل درمان هستند

وی با بیان اینکه این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی‌درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، ادامه داد: ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی درحال انجام است.وی با بیان اینکه خانواده ها  چند ماه قبل از تولد نوزاد برای ذخیره بند ناف مراجعه کنند، یادآور شد: پس از انجام آزمایشات دقیق و بررسی های کامل، ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد توسط کادر مجرب و آموزش دیده جهاد دانشگاهی انجام می شود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جهاد تببین ابعاد مختلفی دارد، تاکید کرد: از رسانه های استان درخواست می کنم در کنار بیان مشکلات و کاستی ها، با ارائه و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و انعکاس تلاش های مدیران و مسئولان استان به تزریق امید در جامعه و مقابله با تبلیغات سوء رسانه های خارجی معاند کمک نمایند.

text to speech icon