جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران

استقبال جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از مشارکت نوآوران علمی و فرهنگی

۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۰ کد : ۴۶۸۰۱ عمومی
تعداد بازدید:۴۱۹
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از مشارکت نوآوران علمی و فرهنگی استقبال می‌کند.
استقبال جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از مشارکت نوآوران علمی و فرهنگی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد برخواسته از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره بر اساس ماموریت های محوله تمام توان و قوای خود را برای خدمت به کشور به کار گرفته است و در حوزه های حساس علمی، فناوری، فرهنگی و آموزشی خدمت رسانی پرداخته است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در راستای ماموریت‌هایی که پس از این عهده دار انجام آن خواهد شد، باید حضورش را در دانشگاه‌ها به عنوان یک مجموعه دانش بنیان آن هم از جنس دانش های کاربردی پر رنگ تر کند؛ در ماموریت معمول جهاد دانشگاهی این موضوع دیده شده ولی اکنون زمان آن رسیده که این به این موضوع بسیار جدی تر از قبل پرداخته شود.

ابراهیمی با بیان اینکه منظور از حضور جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها، صرفا حضور فیزیکی نیست، هرچند حضور فیزیکی می‌تواند به ایفای نقش جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها بسیار کمک کند، تصریح کرد: یکی از بارزترین شاخصه‌های علمی جهاد دانشگاهی این است که فعالیت‌های آن در بخش پژوهش‌ها از جنس کاربردی و از نوع دانش بنیان است، به گونه‌ای که این پژوهش‌ها با تبدیل شدن به بسته‌های آموزشی تخصصی در بخش‌های آموزشی جهاددانشگاهی به جامعه ارائه می‌شود و به علاوه می‌تواند نیازهای کلیدی در بخش‌های حساس را نیز پوشش دهد.

وی بیان کرد: از طرفی مراکز خدمات تخصصی متعددی که جهاددانشگاهی در کشور دارد تنوع فعالیت و خدمت را در سطح کشور بسیار پررنگ کرده است؛ افزایش تنوع، افزایش تخصص را به همراه دارد و افزایش تخصص پیچیدگی سازمانی را افزایش می‌دهد؛ جهاددانشگاهی به لحاظ ساختاری یکی از سازمان‌های پیچیده کشور است و سازمانی است که در بخش‌های مختلف چون فنی مهندسی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر و علوم پزشکی در بالاترین سطح به کشور ارائه خدمت می‌کند.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: جهاددانشگاهی در بخش‌های فرهنگی، علمی- تحقیقاتی، آموزش و خدمات تخصصی بسیار متنوع کار می‌کند که این تنوع سبب تقویت و پیشرفت جهاددانشگاهی در ابعاد و مسائل گوناگون شده است؛ با این وجود مادامی که ماموریت محور عمل نکنیم، ظرفیت‌های عظیم جهاد دانشگاهی آنطور که شایسته این نهاد است بروز و ظهور نخواهد داشت.

ابراهیمی اظهار کرد: مهم‌ترین پتانسیل و سرمایه در جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیروی انسانی متخصص، توان توسعه مراکز خدمات تخصصی پزشکی و توانمندی در حوزه گیاهان دارویی و به ویژه محصولات استراتژیک و ویژه تر حوزه عناب، زرشک و زعفران است که اقدامات شاخصی در این زمینه انجام شده است؛ حمایت از گیاهان دارویی و علی الخصوص این سه محصول راهبردی در استان می‌تواند موجب تحول در خراسان جنوبی و طرح نام استان ما در سطح جهان شود.

وی بیان کرد: اگر در حوزه گیاهان دارویی تمرکز شده و خدمات خاص پزشکی مانند درمان ناباروری و پیشگیری و درمان سرطان پستان و با تکیه بر پیشینه و توان علمی پژوهشگاه رویان، ابن سینا و پژوهشکده معتمد در استان انجام گیرد می‌توان در راستای ثروت آفرینی، تولید و اشتغال و محرومیت زدایی گام‌های بسیار بلندی برداشت.

تولید صنعتی محصولات استراتژیک؛ راه برون رفت از محرومیت 

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی که از محرومیت سخن به میان می‌آید، منظور نبود ظرفیت‌های بالقوه و ثروت ذاتی در استان خراسان جنوبی نیست؛ بلکه منظور عدم بهره برداری مناسب از این ظرفیت‌ها و همچنین توزیع نامتناسب امکانات و خدمات است و امروز جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در موضوع استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و هم کمک به برخورداری استان از امکانات و خدمات تخصصی می‌تواند پیشگام باشد.

وی بیان کرد: یکی از گزینه‌های پیش روی ما تولید صنعتی محصولات حاصل از گیاهان دارویی و استراتژیک منطقه در داخل استان است که می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و افزایش راندمان، به اشتغال پایدار استان نیز کمک کند؛ برند شدن این بنگاه‌های اقتصادی در سطح ملی و بین المللی اقدام دیگری است که باید همزمان و در کنار سایر اقدامات بصورت جدی و با نگاه ویژه به آن پرداخته شود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر چند طرح نوآورانه با رویکرد حل مشکلات محصولات استراتژیک استان در واحد خراسان جنوبی در مراحل پایانی قرار دارد که طرح تولید فرمولاسیون آفتکش گیاهی سنک عناب، تولید شکلات فراسودمند عناب و دو طرح برای افزایش ماندگاری عناب و زرشک تازه از جمله این طرح‌هاست.

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر نیز تولید یک فرآورده طب سنتی برای کمک به درمان یک بیماری صعب العلاج در مراحل مطالعاتی قرار دارد که جزئیات آن در آینده منتشر خواهد شد، تصریح کرد: از جمله اقدامات شاخص واحد در حوزه محصولات استراتژیک استان، معرفی و تولید فرآورده‌های متنوع غذایی این محصولات بوده است که با تجاری سازی آن به کاهش خام فروشی این محصولات کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: همکاری گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک استان و مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک با برند بیرناب در واحد خراسان جنوبی منجر شده است تا حجم قابل توجهی از عناب، زرشک و زعفران تولیدی استان با ایجاد ارزش افزوده به سایر استان‌های کشور ارسال شود و امیدواریم با تکمیل ساخت سوله‌های فرآوری در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، سهم فروش محصولات فرآوری شده افزایش یابد که این مهم نیازمند همراهی مسئولان استانی و دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی خواهد بود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: ارائه سه محصول فناورانه از عناب، زرشک و زعفران و تجاری سازی آن، صادرات محصولات استراتژیک استان به خارج از کشور، ارتقاء فعالیت های آموزشی از حیث کمی و کیفی و اجرای برنامه‌های فرهنگی فاخر در راستای منویات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های نظام در حوزه مسائل فرهنگی کشور با رویکرد پژوهشی بخشی از اقداماتی خواهد بود که با برنامه ریزی منسجم به آنها پرداخته خواهد شد.

ابراهیمی یادآور شد: در سال‌های گذشته ارتباط خوبی با مسئولان استانی داشته‌ایم و با ایجاد اعتماد متقابل طرح‌های مهمی در حوزه‌های کشاورزی، آسیب‌های اجتماعی و برنامه ریزی شهری و روستایی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است؛ با این وجود در تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های بنیادین و از جمله تکمیل مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی توفیق چندانی حاصل نشده که امیدواریم حمایت‌های بیشتری را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

پایگاهی برای آمد و رفت نخبگان استان

وی خاطرنشان کرد: معرفی جهاد دانشگاهی به عنوان زیست بوم نوآوری نخبگان ایران این پیام را در بردارد که در آینده نزدیک جهاد دانشگاهی ماموریت مشخصی در زیست بوم جدیدی که برای آن تعریف شده است خواهد داشت و نخبگان بازیگران اصلی در این زیست بوم نوآوری خواهند بود؛ در همین راستا جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی باید به پایگاهی برای آمد و رفت نخبگان استان تبدیل و از ظرفیت و توان نخبگانی در همه سطوح استفاده شود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: گرچه اغلب قشر نخبگان دانشگاهیان و دانشجویان هستند اما نوآورانی هم هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند اما صاحب ایده و ابتکار بوده و قطعا باید از توانمندی این افراد و همچنین دانش آموزان نخبه استان نیز در جهاد دانشگاهی بهره ببریم.

ابراهیمی ادامه داد: اگر تنها به توان خود اتکا کرده و از ظرفیت‌های داخل استان و همچنین جهاد دانشگاهی در سطح کشور بهره نبریم، جزیره‌ای عمل کردن را دنبال کرده که قطعا راه به جایی نخواهیم برد؛ از طرفی نوآوری تنها محدود به تحقیقات علمی در حوزه پژوهش نمی‌شود بلکه باید از توان نوآوران استان در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی نیز به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: باید از توان تمام نوآوران فرهنگی برای بیان نوآورانه مباحث فرهنگی مهم و خلق و تولید مطالب جدید بهره ببریم؛ در زیست بوم نوآوری نخبگان تولیدات دانش بنیان خواهند بود و چنانچه بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که این تولیدات مورد استفاده صنایع قرار گیرند، نه تنها به خودی خود درآمد زا خواهند بود، بلکه زمینه اشتغال جوانان و جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل مشابه آن وجود دارد را نیز فراهم خواهد کرد.

از چالش‌ها فرصت می‌سازیم 

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: ما در حالی سال‌ها گرفتار مشکلات متعدد در تولید، داشت، برداشت و فرآوری در محصولات استراتژیک استان بوده‌ایم که فناوری‌های لازم در اختیار ما بوده‌اند و نکته قابل توجه ضعف در نوآوری برای بهره گیری مناسب از فناوری‌های موجود بوده است.

ابراهیمی ادامه داد: به عنوان نمونه فناوری‌های برداشت برای محصولات مشابه عناب سال‌هاست که وجود دارد و تنها نیاز است که با بهره گیری از این فناوری‌ها که اسم آن را نوآوری می‌گذاریم به دستگاه برداشت عناب برسیم یا در مورد فرآوری عناب و زرشک فناوری خشک کردن، تولید کنسانتره و تولید فرآورده‌های مشابه وجود دارد و تنها با نوآوری قادر خواهیم بود این فناوری‌ها را برای فرآوری محصولات استراتژیک استان به کار گیریم.

وی یادآور شد: ما در جهاد دانشگاهی معتقدیم هر چالش در دل خود فرصت‌های بیشماری دارد که این فرصت‌ها هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته‌اند و این یعنی ثروتی که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است؛ ایمان داریم با حرکت در راستای تدابیر نظام و منویات حکیمانه مقام معظم رهبری، هر روز بر آبادانی و اقتدار ایران اسلامی افزوده و جهاد دانشگاهی نیز مفتخر به خدمت در ساختن این آینده روشن خواهد بود.

text to speech icon