درمان یبوست با گیاه سِس

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۴۴۱۶۴ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۵۵۰
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه سِس مسهل سودا و بلغم بوده، خاصیت آرام‌بخش و مسکن دارد و برای درمان یبوست‌های ناشی از ضعف دستگاه گوارش یا نارسایی‌های صفراوی مؤثر می‌باشد.
درمان یبوست با گیاه سِس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان با اشاره به این‌که سِس  را با نام‌ های شن، زجمول، آفتیمون، آفتیشیمو، کشوت، سیم (در خراسان) نیز می شناسند، گفت: گیاهی است از خانواده Cuscutaceae، بدون برگ و کلروفیل است و بیشتر به‌صورت انگل بر روی گیاهانی چون ریحان و یونجه به‌صورت نخ زردرنگی به اطراف ساقه می‌پیچد.

وی با اشاره به این‌که ترکیبات شیمیایی موجود در سِس رابطه مستقیمی با میزبان آن دارد؛ بنابراین اگر میزبان گیاه دارویی باشد، خواص درمانی سس قابل‌توجه خواهد بود، بیان کرد: به‌طورکلی در این گیاه مواد کوسکوتالین، کوسکوتین، آماربلین و مواد روغنی وجود دارد. ساقه و گل و دانه این گیاه در طب گیاهی کاربرد دارد. مسهل سودا و بلغم بوده، خاصیت آرام‌بخش و مسکن دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این که در بیماری‌های مالیخولیا، ناراحتی‌های عصبی، جنون، سردرد، کابوس، لقوه، درد مفاصل، سردردهای سوداوی، تشنج، وسواس و اختلالات صفراوی از آن استفاده می‌شود، ادامه داد سس اشتهاآور، ملین و ضد اسکوربوت است. برای درمان یبوست‌های ناشی از ضعف دستگاه گوارش یا نارسایی‌های صفراوی مؤثر می‌باشد. عصاره آبی آن برای شستشو و ترمیم زخم بسیار مفید می‌باشد. ترشح عرق و شیر را افزایش می‌دهد و همراه با سرکه برای قطع سکسکه مفید می‌باشد.

همچنین وی افزود: طبیعت گیاه گرم و خشک است و افرادی که طبع گرم صفراوی دارند نباید از آن استفاده کنند. در آماده‌سازی دم‌نوش نباید زیاد جوشانده شود، حدود 1 تا 3 دقیقه جوش ملایم و 10 دقیقه دم کردن کفایت خواهد کرد.

text to speech icon