بهبود درد پهلو و قفسه سینه با زول خراسانی

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۲ کد : ۴۲۷۶۷ پژوهشی
تعداد بازدید:۴۳۸
عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: از ریشه زول خراسانی برای درمان درد پهلو و به‌ویژه درد ناحیه دنده‌های قفسه سینه استفاده می‌شود و برای خرد کردن سنگ کلیه توصیه شده است.
بهبود درد پهلو و قفسه سینه با زول خراسانی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ساره حسینی با اشاره به این‌که زول خراسانی را با نام های‌ قرصعنه، بوقناق، شجره ابراهیم نیز می‌شناسند، گفت: گیاهی از خانواده چتریان، چندساله با ظاهری تیغ‌دار است. برگ‌های نزدیک به یقه حاشیه‌ای تیغ‌دار داشته و گل‌ها به شکل چتر در انتهای ساقه ظاهری کپه مانند دارند.

حسینی با بیان اینکه ریشه گیاه باعث تقویت جنسی شده و به هضم غذا کمک می‌کند، گفت: از ریشه آن برای درمان درد پهلو و به‌ویژه درد ناحیه دنده‌های قفسه سینه استفاده می‌شود. اگر ریشه گیاه را جوشانده و با شکر شیرین نمایند برای درمان ورم‌ها، دمل‌ها و زخم های داخلی مفید است. نفخ معده را کاهش می‌دهد و دل‌پیچه را برطرف می‌کند. برای خرد کردن سنگ کلیه توصیه شده است.

 عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: کوبیده ریشه آن با برگ کاسنی برای ورم‌ها و جراحت‌های ساق پا بسیار مفید می‌باشد. از برگ و ریشه آن برای کنترل قند خون استفاده می‌شود. عرق زول خراسانی ازنظر طبیعت معتدل است و در برخی منابع طبیعت آن را مایل به سرد نوشته‌اند. عرق زول خراسانی یا بوقناق بر فعالیت‌های آنزیمی کبد مؤثر بوده و کبد را از سموم پاک‌سازی می‌کند. همچنین بر غدد فوق کلیه اثر مفید و مؤثری داشته و در همکاری با کبد کمک مؤثری برای افزایش انسولین و فعال کردن لوزالمعده دارد که درنتیجه منجر به کاهش قند خون می‌شود.

وی ادامه داد: برای درمان کولیت و تولید صفرا و انتقال آن به ناحیه اثنی عشر روده مفید است. جوش‌های صورت را از بین می‌برد، عروق پوستی را باز کرده و ازاین‌رو پوست را روشن می‌کند. مصرف عرق بوقناق هر 5 تا 6 ساعت در بیماران دیابتی قند خون را در حد قابل‌قبولی کاهش می‌دهد. زول در کاهش اوره خون مؤثر است و اثرات اِدم را کاهش می‌دهد. مصرف جو دو سر به همراه عرق بوقناق در کاهش قند خون بسیار مفید و مؤثر می‌باشد

text to speech icon