تصفیه خون با خرفه

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۳ کد : ۴۱۴۸۹ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۳۰
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برای بذر گیاه خرفه خواص تصفیه‌کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین‌دهنده تشنگی، تقویت‌کننده قوای عمومی بدن و ضد کرم، بخصوص علیه کرم کدو مشخص شده است.
تصفیه خون با خرفه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طیبه شاهی با اشاره به این‌که خرفه را با نام‌ خلفه نیز می شناسند، گفت: این گیاه معمولاً به‌صورت خودرو در مناطق مختلف می‌روید و قسمت مورد استفاده آن بذر و برگ گیاه می‌باشد.

 وی با اشاره به این‌که علاوه بر وجود امگا 3 در قسمت رویشی آن، موادمعدنی ازجمله منیزیم، پتاسیم و کلسیم در آن وجود دارد. و ویتامین ث و بتاکاروتن نیز در آن گزارش شده است ، بیان کرد برای بذر گیاه خواص تصفیه‌کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین‌دهنده تشنگی، تقویت‌کننده قوای عمومی بدن و ضد کرم، بخصوص علیه کرم کدو مشخص شده است .

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که، خرفه در درمان اختلالات مجاری ادراری نیز مؤثر می‌باشد ، ادامه داد: در طب سنتی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده، ضد اسکوربوت، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می‌شود، از شیره خرفه و یا له‌شده برگ‌ها و ساقه آن به‌صورت موضعی برای رفع درد، کاهش تورم، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می‌شود. این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خونریزی است و عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری‌های کبدی مفید است.

شاهی در رابطه با نکات احتیاطی مصرف این گیاه گفت: اشتها را کاهش می‌دهد و خوردن زیاد آن نور چشم را نقصان می‌کند. افراد سردمزاج باید آن را با نعنا و کرفس بخورند.

text to speech icon