نگاه تخصصی و شبکه سازی کارآفرینی برای اولین بار در یک طرح اشتغال

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۱ کد : ۴۰۴۰۵ آموزشی
تعداد بازدید:۵۹۸
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی گفت: شبکه سازی، اتصال به پشتیبانان و همچنین نگاه تخصصی به کارآفرینی براساس مزیت‌های بومی، همان امری است که برای اولین بار در کالبد طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اتفاق افتاده و شوق کارآفرینان را به همراه داشته است.
نگاه تخصصی و شبکه سازی کارآفرینی برای اولین بار در یک طرح اشتغال

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مجتی ابراهیمی اظهار کرد:  با شروع طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۶  هیچ اطلاعات مکتوب و مستندی در رابطه با اینکه چه مشاغلی در استان مزیت محسوب می‌شود وجود نداشت؛ از حیث اینکه مواد اولیه ارزان قیمت یافت می‌شود؛ نیروی کار ماهر وجود دارد یا خیر؛ بازدهی مالی چقدر است؛ اینکه می‌توانیم با قیمت تمام شده پایین و کیفیت بالا در بازار استانی و ملی و حتی بین  المللی کالایی عرضه کنیم؟.

وی افزود: مهم این بود که این طرح و هر اقدامی متکی بر مزیت‌های منطقه‌ای بوده و بازار مناسبی داشته باشد که افراد متقاضی ورود به طرح با امید و دلگرمی به سراغ طرح آیند؛ با این وجود در ابتدای اجرای طرح چالش‌های زیادی وجود داشت بدین دلیل که طرح چند جانبه بود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان مجری، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت تعاون کار و  رفاه اجتماعی در کلان کشور به عنوان کارفرما و هدایتگر، این طرح را راهبری می‌کنند و مجموعه دستگاه‌های اجرایی که به عنوان متخصصان و صاحبان تجربه در حوزه‌های تخصصی مشاغل مزیت دار فعالیت می‌کردند کمک کار ما بودند، اما لازمه آن این بود که همه این‌ها به صورت یک تیم درآیند که بر روی یک پروژه واحد کار انجام دهند.

ابراهیمی ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۰ توسط مجلس ابلاغ شد و از آن زمان به بعد عملا کاری انجام نشده بود تا اینکه تجربیاتی را توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مستند و مکتوب کردند، اما مستندات کافی نبود؛ باید بررسی میدانی انجام شده، بازار رصد می‌شد، اطلاعات افراد موفق و غیر موفق احصا می‌شد تا به مشاغل مزیت دار می‌رسیدیم که به نزدیک ۳۰ مورد شغل مزیت دار خانگی با پتانسیل موجود در سطح استان همخوانی داشت.

وی افزود: براساس نظرات تخصصی دستگاه‌های اجرایی و کمیته تخصصی مشاغل خانگی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به این نقطه رسیدیم؛ مشکل بعدی عدم اعتماد افراد به طرح بود؛ پروسه‌ای که مشاغل مزیت دار مشخص بود؛ آموزش‌ها و مشاوره‌ها رایگان برگزار می‌شد و افراد در یک پروسه‌ای هدایت می‌شدند تا به بازار بزرگتر دست پیدا کنند، اما امروز پس از شش سال با همکاری کارفرما و دستگاه‌های تخصصی بیش از ۱۰ شبکه بسیار خوب شکل داده‌ایم.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل شبکه‌های کاری و انتخاب یک نفر رهبر از بین کسانی که به عنوان پیشران در طرح شناخته می‌شوند، تصریح کرد: افرادی که کاملا با فضای کسب و کار آشنا هستند؛ فن بیان، رهبری و هدایت و مدیریت خوبی دارند، انگیزه لازم را دارند؛ با برنامه ریزی کار را پیش می‌برند و تنها نیاز دارند دستگاه حمایتگر در کنار آنها قرار گیرد و آنها را در بازار به سمت و سویی که توانمندی آن را دارند، مدیریت و هدایت کند در کنار کارآفرینان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: این ظرفیت در جهاد دانشگاهی با هدایت کارفرمای طرح بوجود آمد و اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم که باتوجه به بازخوردهای طرح مراجعاتی داریم که مشتاق هستند زیرنظر طرح فعالیت خود را شروع کنند و با شبکه‌ها ارتباط بگیرند.

ابراهیمی بیان کرد: اقدامات بسیار ارزشمند دیگری نیز برای اولین بار اتفاق افتاده است که با کمک و مساعدت کارفرمای طرح بوده است؛ تعدادی از مجموعه‌های تولیدی با شبکه‌های ما قرارداد تولید دارند؛ کارخانه‌ها با مسئولین شبکه جلسانی برگزار می‌کنند و با توجه به ظرفیت و توانمندی شبکه‌ها سفارش تولید داده می‌شود.

وی تصریح کرد: این سفارشات توسط زیرمجموعه تولید می‌شودکه این زیرمجموعه شامل کسانی هستند که به طرح ورود پیدا کردند، آموزش دیده؛ مشاوره دیده؛ توانمند شدند و اکنون در مرحله تولید هستند و به درآمدزایی رسیدند و ما همچنان در کنار این افراد هستیم تا همراهی‌های لازم را انجام دهیم و در سطح جامعه معرفی کنیم.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی بیان کرد: اقدامات را از طریق شرکت در جلساتی پیش بینی کردیم و در حال تلاش هستیم که تعداد بازخوردها بیشتر شود و در سالی که به نام تولید ملی و رفع مانع زدایی‌ها مزین شده خوشحالیم که تلاش می‌کنیم با اجرای این طرح موانع تولید را برداریم.

ابراهیمی ادامه داد: این موانع در واقع  مانع نیستند؛ بلکه نیاز است این کارآفرینان خود را معرفی کنند و فضایی داشته باشند که توانمندی‌های خود را نشان دهند و بتوانند سفارش بگیرند و این به خوبی در حال اتفاق افتادن بوده و هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به راهبری خوب متخصصان جهاددانشگاهی، یادآور شد: از مسئولین استانی درخواست داریم توجهی مطلوب به شبکه‌های ایجاد شده استان داشته باشند؛ شبکه‌هایی که در حوزه‌های خیاطی، صنایع دستی، حوله بافی، چرم دوزی عسل و... شکل گرفته و ما توان آن را داریم که تمام نیاز استان را از جمله لباس کار، لباس بیمارستان، البسه ورزشی، هدایای سازمانی پوشش دهیم و این انتظار بعد از شش سال تلاش مستمر به عنوان نماینده یک تیم کاری در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از همه آن‌هایی که گوش شنوا دارند و ارزش می‌گذارند قدردانی می‌کنم و می‌دانم نتیجه این اعتماد را قطعا می‌بینند.

text to speech icon