در جشنواره منطقه ای شعر ابن ابن حسام مطرح شد؛

کشف گنج‌های پنهان هر منطقه در گرو برگزاری رویدادهای فرهنگی

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۱ کد : ۳۹۲۹۸ فرهنگی
تعداد بازدید:۳۸۸
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی در کشف گنج‌های پنهان هر منطقه بسیار تاثیرگذار است؛ چه بسا فرهیختگانی که در یک منطقه سال‌ها قبل زیسته‌اند و اکنون آثارشان به فراموشی سپرده شده‌اند.
کشف گنج‌های پنهان هر منطقه در گرو برگزاری رویدادهای فرهنگی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جتوبی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور یکشنبه ۲۸ آذر در سومین جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری و ادبی ابن حسام که به صورت مجازی و ویدئوکنفرانسی به همت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ، فرهنگ، معماری، مفاخر و برجستگان یک منطقه از مولفه‌ها و شاخصه‌های مهم فرهنگی یک منطقه به شمار می‌آیند.

وی افزود: در بین این شاخصه‌ها وجود مفاخر علمی، برجستگان دینی، حوزوی و دانشگاهی در یک منطقه مبین و نمایانگر سطح فرهنگ، ادب، علم و فرهیختگی آن منطقه و آن ملت به حساب می‌آید و برجستگان و مفاخر که سال‌ها طول می‌کشد رشد کنند به نهایت بالیده شده و مانا و جاوید شوند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: ایران ما سرشار از شخصیت‌ها و افراد برجسته و مفاخر است که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، دینی و ادبی آثار ماندگار و جاویدی را از خود برجای گذاشته و معمولا بعد از قرن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

رحیمیان ادامه داد: منطقه‌ای که امروز به خراسان جنوبی موسوم است نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ وجود مفاخر و برجستگان این منطقه که در عرصه‌های مختلف در این منطقه زیسته‌اند گواه این برجستگی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه برگزاری این چنین رویدادهایی می‌تواند ارائه کننده یاد و نام این اشخاص باشد، بیان کرد: یاد و نام ابن حسام خوسفی و سایر برجستگان منطقه اگر به مرور مطرح و در قالب همایش‌ها ارائه شود تاثیر بسزایی در بیان اندیشه‌ها دارد و می‌تواند مورد استفاده فرهنگ دوستان کشور قرار گیرد؛ این امر موضوع مهمی بوده و جای تامل و بررسی دارد.

شعر در آگاهی بخشی اجتماعی نقشی کلیدی دارد

جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این جشنواره گفت: در بیان ذکر مزیت‌های شعر می‌دانیم که شعر با ایران همزاد است؛ شعر پابه پای تاریخ ایران حرکت کرده است؛ انقلاب اسلامی نیز وامدار کلمات شاعران است.

وی با تاکید بر اینکه شعر در آگاهی بخشی اجتماعی نقشی کلیدی دارد، افزود: شعر خط مشی‌گذاری و الگوآفرینی می‌کند؛ شعر نمادی از جهانی شدن را به ما نمایش می دهد.

صادقی با بیان اینکه شعر، کوتاه، مختصر و مفید ، دنیایی از مفاهیم را بیان میکند، تصریح کرد: ابن حسام خوسفی نه تنها شاعری زبردست بلکه عارفی بزرگ بوده و در تفسیر، حدیث، نجوم و تاریح تبحر فوق العاده داشته است.

وی با بیان اینکه به گفته یکی از بزرگان می‌توان اعتقادات و باورهای یک شاعر را از شعرش استخراج کرد، اظهار داشت: این جشنواره در واقع در پی آن است تا بتوانیم داشته‌های ارزشمندی که سالیان دراز است از آن غافل شده‌ایم را به ایرانیان بشناسانیم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برندهای فرهنگی به مراتب آورده‌ای ارزشمندتر از برندهای اقتصادی را فراهم می‌کنند، تصریح کرد: چه خوب است که خراسان جنوبی را چون شیراز که با نام حافظ و سعدی می‌شناسند با ابن حسام خوسفی بشناسند.

ابن حسام خوسفی، ذخیره زیبایی از شعر و عاطفه را به وجود می‌آورد

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز  اظهار کرد: ابن حسام، بخشی مهمی از حوزه شعری خراسان جنوبی است که لازم است به آن توجه کنیم.

وی افزود: ابن حسام خوسفی، ذخیره زیبایی از شعر و عاطفه را به وجود می‌آورد و اگر می‌خواهیم نگاهی به آنچه شخصیت و اندیشه‌ها را می‌سازد بیندازیم باید به اشعار این شاعر توجه کنیم؛ در واقع ابن حسام خوسفی تاریخ این منطقه و ادبیات ایران را می‌شناسد.

نبی زاده ادامه داد: قابل تامل است که این شاعر با فردوسی مقایسه می‌شود و بخشی از بستر فرهنگی ما را جلوه می‌دهد که باید به آن توجه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: این جشنواره لازم است بستر ملی پیدا کند و فضایی ایجاد کند تا در سطح گسترده‌تر به این شخصیت، آثار و تاثیری که گذاشته بپردازیم و ما نیز در به عنوان فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم تا این مهم محقق شود.

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز گفت:  جایگاه والای معنوی ابن حسام ایجاب می‌کند تا در دوره‌های بعدی جشنواره از حالت منطقه‌ای خارج و  در سطح کشور اعلام موجودیت کند تا زمینه معرفی بیشتر سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی این خطه از کشور در عرصه ملی فراهم شود.

مرادی ادامه داد: حضور و اقبال شاعرانی از اقصی نقاط کشور نشانگر آن است که این حرکت بالنده جایگاه خود را در عرصه فرهنگ کشور باز کرده، لذا برعهده متولیان است که عنایت و حمایت جدی تری در این خوص داشته باشند.

در این جشنواره در بخش آزاد، حسن خلجی رتبه دوم مشترک از زنجان، مجتبی خرسندی؛ رتبه دوم مشترک از لرستان، پروین نخعی نژاد از خراسان جنوبی رتبه سوم مشترک، حسن مهدی آبادی از خراسان جنوبی رتبه سوم را کسب کردند.

مجتبی فدایی نیز برگزیده بخش دانشجویی از مشهد مقدس و در بخش جنبی، آرش پورعلیزاده از استان گیلان توانستند حائز رتبه‌های برتر شوند.

text to speech icon