ارسال بیش از ۲۸۰ اثر به جشنواره منطقه‌ای ابن حسام خراسان جنوبی

۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۳ کد : ۳۹۰۸۰ فرهنگی
تعداد بازدید:۸۲۷
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ۲۴۶ اثر در بخش اصلی و آزاد و ۳۷ اثر در بخش جنبی به جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری و ادبی ابن حسام ارسال شده است.
ارسال بیش از ۲۸۰ اثر به جشنواره منطقه‌ای ابن حسام خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی،  حمید مرادی در خصوص برگزاری جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری و ادبی ابن حسام، اظهار کرد: برگزاری این گونه جشنواره‌ها می‌تواند گام مؤثری در معرفی شخصیت شاعرانی مانند ابن حسام در کشور باشد، چرا که ابن حسام یگانه و بی‌نظیر در روزگار خود بوده و اولین سراینده شعر آئینی در کشور است.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی شخصیت ابن حسام به عنوان یک چهره ملی و بین‌المللی، ایجاد تعامل بین شاعران، استعدادیابی و گفتمان‌سازی و پرورش استعدادهای ادبی و برجسته کردن شخصیت ابن حسام به عنوان اولین سراینده اشعار آئینی از اهداف این جشنواره است.

وی بیان کرد: ابنِ حسام در سال ۷۸۲ یا ۷۸۳ هجری در روستای خوسف در منطقه قُهستان به دنیا آمد و خاندان او اهل فضل و علم و ارشاد بوده‌اند؛ خاوران‌نامه از آثار ادبی‌است که به نظم فارسی در سال ۸۳۰ هجری قمری سروده شده‌است. این منظومه حماسه‌ای دینی و مصنوع است که در بحر متقارب و به وزن شاهنامه فردوسی سروده شده‌است

مرادی ادامه داد: موضوع خاوران‌نامه جنگ‌های علی بن ابی‌طالب در سرزمین خاوران به همراهی مالک اشتر، و نیز با قباد پادشاه شرق و تهماسب‌شاه است. این منظومه به گفته ابن حسام از یک کتاب عربی به نظم کشیده شده‌ است؛ این منظومه با حمد خدا و نعت محمد پیامبر اسلام و دیگر امام‌های شیعه آغاز می‌شود. این منظومه را تازیان‌نامه نیز گفته‌اند.

وی یادآور شد: آرامگاه ابن حسام خوسفی در سال ۹۲۰ هجری قمری بر روی تپه‌ای سنگی در بین مزارع‌های خوسف ساخته شد و این شاعر گران مایه به عنوان یک برند برای خراسان جنوبی باید شناخته شود که برگزاری این گونه برنامه‌ها نقش بسزایی در این امر دارد.

مرادی تصریح کرد: ۲۴۶ اثر در بخش اصلی و آزاد و ۳۷ اثر در بخش جنبی به این جشنواره ارسال شده و در بخش پژوهشی اثری دریافت نشده است.

وی یادآور شد: پخش زنده مراسم به صورت آنلاین در سامانه www.roytab .ir  در ۲۸ آذرماه ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.

text to speech icon