مهمترین خواصی که باید از ثیل کبیر بدانید

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۲ کد : ۳۸۶۱۴ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۵۹
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که از ثیل کبیر به‌طور سنتی به‌عنوان گیاهی جوان‌کننده و درمان‌کننده زخم استفاده می‌شود ، اظهار کرد: این گیاه باعث تصفیه خون شده و در درمان زردی، ورم ملتحمه چشم، اسهال، خارش و دل‌درد نیز بکار می‌رود.
مهمترین خواصی که باید از ثیل کبیر بدانید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طیبه شاهی با اشاره به این‌که ثیل کبیر را با نام‌هایی چون مرغ، فرز، فریز و پنجه مرغی نیز می‌شناسند، گفت: این گیاه دارای طبیعتی سرد و خشک است.

وی با اشاره به این‌ که تحقیقات صورت گرفته روی این گیاه اثرات ضد دیابت، مدر، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد زخم معده است ، بیان کرد: از این گیاه به‌طور سنتی به‌عنوان گیاهی جوان‌کننده و درمان‌کننده زخم استفاده می‌شود، علاوه بر استفاده از خواص دارویی، از گیاه ثیل کبیر برای تغذیه دام و ایجاد پوشش چمنی نیز استفاده می‌شود و از آب آن برای درمان هیستری، صرع و جنون استفاده می‌شود.

 عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که گیاه ثیل کبیر باعث تصفیه خون شده و در درمان قطع ترشح ادرار، زردی، ورم ملتحمه چشم، اسهال، خارش و دل‌درد نیز بکار می‌رود ، ادامه داد: خوردن این گیاه برای درمان خونریزی مفرط عادت ماهیانه و سایر خونریزی‌های شدید توصیه می‌شود، استفاده از آن در زمان تب، هذیان و لرز بسیار مفید است و از جوشانده این گیاه به‌عنوان مدر و نرم کردن سینه استفاده می‌شود.

شاهی با بیان این‌که دم‌کرده ساقه‌های زیرزمینی آن برای بند آوردن خونریزی بواسیر تجویز می‌شود ، ادامه داد: جویدن ساقه‌های ثیل کبیر و قرار دادن آن روی زخم به‌صورت مخلوط با بزاق دهان اثرات مفیدی دارد، از ریشه له‌شده گیاه برای تسکین التهاب مجاری ادرار و قطع سوزش آن استفاده می‌شود، به دلیل قابض بودن، شیره گیاه را روی زخم های تازه بریده‌شده می‌مالند. این گیاه همچنین برای درمان اسهال خونی و مزمن بکار می‌رود.

 وی در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه گفت: مقدار خوراک این گیاه در روز تا 20 گرم است.

text to speech icon