رفع تحریکات دستگاه گوارش با پنیرک قرمز

۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۷ کد : ۳۸۲۰۴ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۱۸
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: از پنیرک قرمز به‌تناسب نوع بیماری برای رفع تحریکات دستگاه گوارش، مجاری ادرار، مجاری تنفسی، نرم کردن سینه، التهاب مخاط بدن، استفراغ و اخلاط خونی استفاده می‌شود.
رفع تحریکات دستگاه گوارش با پنیرک قرمز

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان با اشاره به این‌که پنیرک قرمز را با نام‌هایی چون گل بنفشه، خطمی کوچک، نان کلاغ، پین دیره، خبازی، خیرو، ملوخیا، خباجی و خطمی خبازی نیز می شناسند، گفت: این گیاه از نظر طب سنتی معتدل است و اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط رقیق را معتدل می‌کند

وی با اشاره به این‌که استفاده از ساییده برگ پنیرک قرمز برای شکستگی اعضاء مفید است، بیان کرد: ترکیب این گیاه با روغن‌زیتون در درمان سوختگی و گزیدگی عقرب بکار می‌رود. دم‌کرده ساقه و برگ آن با شکر منجر به رفع گرفتگی صدا می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که، به‌صورت غرغره برای رفع تحریکات مخاط دهان، ورم لوزه، درد گلو و جوشانده آن به‌صورت کمپرس گرم برای رفع سوختگی‌ها و ناراحتی‌های هموروئید و ورم پلک چشم به کار می‌رود، ادامه داد: از خیسانده، ضماد و پودر آن به‌تناسب نوع بیماری برای رفع تحریکات دستگاه گوارش، مجاری ادرار، مجاری تنفسی، رفع سرفه‌های برنشی، نرم کردن سینه، التهاب مخاط بدن، استفراغ و اخلاط خونی، تورم لوزه‌ها و رفع یبوست استفاده می‌شود.

 مهندس پویان با بیان این‌که در استعمال خارجی با قرار دادن ریشه و برگ له‌شده گیاه بر روی مواضع ملتهب برای رفع التهابات سطح بدن استفاده می‌شود ، ادامه داد: این گیاه منبعی غنی از ویتامین‌های آ، ب و ث بوده و به‌عنوان یکی از گیاهان مؤثر در کاهش عوارض سرماخوردگی و به‌ویژه سرفه، مشکلات مجاری ادراری، گوارشی و جوش‌های صورت شناخته می‌شود، عصاره این گیاه (بخصوص عصاره اندام هوایی) خاصیت ضد باکتریایی دارد. برخی از محققین کاربرد پنیرک به‌عنوان یک عامل ضدعفونی‌کننده و از بین برنده میکروارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها و نیز عامل شیمی‌درمانی را پیشنهاد نموده‌اند.

text to speech icon