جلوگیری از شیوع امراض گوارشی با ازمک

۱۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴ کد : ۳۷۴۷۵ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۹۰
مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ازمک دارای ترکیبات بسیار ارزشمندی است که عموماً به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن از ازمک جداسازی می‌شود که از شیوع امراض گوارشی جلوگیری می‌کند. این ترکیب همچنین سبب کاهش فشارخون و کاهش ابتلا به سرطان می‌شود.
جلوگیری از شیوع امراض گوارشی با ازمک

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی دکتر مهدی ابراهیمی گفت: ازمک  با نام علمی Cardaria draba L. که با نام های بلغیس، ترتیزک، بجند نیز شناخته می شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: ایزورامنتین، کوئرستین، کامفرول، کافئیک اسید، پی-کوماریک اسید، سیناپیک اسید و الاجیک اسید ازجمله ترکیبات جداسازی شده از عصاره گیاه ازمک هستند. ازمک دارای ترکیبی بسیار ارزشمند بنام سولفوروفان از گروه گلوکوزینولات¬ها می‌باشد که عموماً به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن از ازمک جداسازی می‌شود. این ترکیب از رشد گروهی از میکروارگانیسم‌ها و حتی برخی از پاتوژن های انسانی جلوگیری می‌کند. خواص ضد باکتریایی و ضد سرطانی سولفوروفان منجر به حذف هلیکوباکتر شده و از شیوع امراض گوارشی جلوگیری می‌کند. این ترکیب همچنین سبب کاهش فشارخون و کاهش ابتلا به سرطان می‌شود.

وی بیان کرد: از دانه و برگ این گیاه که دارای طعم تندی نیز می‌باشد در طب سنتی برای نرم کردن سینه و بهبود کم‌خونی استفاده می‌شود.

دکتر ابراهیمی عنوان کرد: جوشانده، دم‌کرده و بخور آن برای درمان سرفه، خلط‌آوری و عفونت ریوی دارای اثرات مفیدی است. جوشانده کل اندام و دانه این گیاه دارای خواص دیورتیک می‌باشد.

دکتر مهدی ابراهیمی گفت: ترتیزک ازجمله گیاهانی است که در مناطق روستایی و شهری خراسان جنوبی در فصل بهار برگ‌های تازه آن در تهیه آش محلی و همراه با سایر سبزیجات در پخت نان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

text to speech icon