توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی؛

کتاب« دانش بومی و کاربردهای درمانی گیاهان دارویی خراسان جنوبی» به چاپ رسید

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۶ کد : ۳۷۲۵۰ فرهنگی
تعداد بازدید:۸۰۸
کتاب« دانش بومی و کاربردهای درمانی گیاهان دارویی خراسان جنوبی» توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان به چاپ رسید.
کتاب« دانش بومی و کاربردهای درمانی گیاهان دارویی خراسان جنوبی» به چاپ رسید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی،  کتاب «دانش بومی و کاربردهای درمانی گیاهان دارویی خراسان جنوبی» تالیف مهندس محسن پویان، دکتر مهدی ابراهیمی ، دکتر ساره حسینی، دکتر طیبه شاهی و مهندس حسین راغ آرا توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

« دانش بومی بخشی از سرمایه ملی هر قوم است که باورها، ارزش ها، روش ها، ابزار و آگاهی های محلی آنان را در بر می گیرد. این همان دانشی است که به وسیله آن در طی قرون، اقوام گوناگون روزی خود را از محیطشان جسته اند، پوشاکشان را تهیه کرده اند، خود را در سرپناهی اسکان داده اند، فرزندان خود را تربیت نموده اند، جامعه خود را سامان داده و سلامت خود و احشامشان را حفظ کرده اند، امروزه این دانش شفاهی که از نسلی به نسل بعد سینه به سینه انتقال یافته، به سرعت رو به نابودی است؛ چراکه با مرگ هر سنتی کهن، بخش عظیمی از آن به فراموشی سپرده می شود.

باورهای حاکم به ویژه در میان دانشگاهیان و تحصیل کردگان، دانش بومی را چیزی جز خرافات پوسیده و روش های ناکارآمد نمی پندارند. این باورها بزرگترین مانع فکری در مسیر بهره گیری از این گنجینه فرهنگی ارزشمند در فرآیند توسعه است.

آنچه به گردآوری، تدوین و گسترش دانش بومی در سال های اخیر اهمیت بخشیده، ضرورت دستیابی به فن آوری و دانش مناسبی است که در عین پاسخگویی به نیازهای رو به رشد توسعه جهانی، منابع محدود کره زمین را به گونه ای پایدار مورد بهره برداری قرار می دهد و نسبت به تنوع اجتماعی و فرهنگی اقوام مختلف حساسیت لازم را دارا می باشد.

تجربه دو دهه اخیر نشان می دهد که رسیدن به این دانش مناسب، تنها از راه تداوم در کاربرد این روش ها و آموزش این دانش گرانبها از افراد بزرگسال به نسل های جوان امکان پذیر است. دانش بومی، دانشی است منحصر به یک فرهنگ مشخص و یا جامعه معین است. دانش بومی با دانش علمی که توسط دانشگاه ها و مجامع و تحقیقاتی ایجاد شده تفاوت دارد. این دانش مبنایی برای تصمیم گیری های محلی در زمینه کشاورزی، بهداشت، تهیه و تبدیل مواد غذایی، آموزش، مدیریت منابع طبیعی و فعالیت های متعدد دیگری در سطح جوامع روستایی است و بی شک روستائیان به عنوان گنجینه گران بهای این دانش، نقش مهمی در این راستا ایفا می کنند.

جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تلاش نموده است دانش بومی و کاربردی گیاهان دارویی استان را با تکیه بر سال ها تحقیق و پژوهش و به پشتوانه متخصصین توانمند و ذخیره ارزشمند دانش بومی در استان در قالب این کتاب به رشته تألیف درآورد. امید است آغازی اثربخش برای استفاده بهینه و هدفمند از داشته های غنی این منطقه باشد .»

علاقمندان می توانند کتاب مذکور را از فروشگاه اینترنتی بیرناب به آدرس.birnab.ir و یا با مراجعه حضوری به جهاددانشگاهی استان واقع در خیابان پاسداران، میدان قدس خریداری نمایند.

text to speech icon