دانه های سرخ سلامتی

۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۷ کد : ۳۷۲۰۷ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۶۵
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در طب کشورهای گوناگون از زرشک استفاده های مختلفی می کنند. در طب ایرانی به عنوان ضد باکتری، تب بر و هندی ها از آن به عنوان مقوی و اشتهاآور و برای شست وشو و ضدعفونی گلو و در اروپا به عنوان بیماری های صفراوی و کبد استفاده می کردند.
دانه های سرخ سلامتی

به گزارش روابط عمومی جهددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر طیبه شاهی گفت: آنتوسیانین ها به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین گروه رنگدانه های محلول در آب هستند و متعلق به گروه فلاونوییدها و از ترکیبات پلی فنولها بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: آنتوسیانین ها در بلوبری، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، توت سیاه، انگورهای بنفش و قرمز بوده و زرشک یکی از منابع خوب این ترکیب است.

وی گفت: استفاده از آنتوسیانین های زرشک در انواع غذاها و نوشیدنی ها باعث جلوگیری از برخی بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی ، دفع سموم، بازدارنده آنزیمهای گوارشی (آلفا گلوکزیداز، آلفا آمیلاز، پروتئاز، و لیپاز) که موجب کنترل دیابت نوع دو و چاقی می شود. همچنین باعث بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود دید در شب و کاهش اختلال آلزایمر نقش دارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در طب کشورهای گوناگون از زرشک استفاده های مختلفی می کنند. در طب ایرانی به عنوان ضد باکتری، تب بر و هندی ها از آن به عنوان مقوی و اشتهاآور و برای شست وشو و ضدعفونی گلو و در اروپا به عنوان بیماری های صفراوی و کبد استفاده می کردند.

دکتر شاهی بیان کرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که عصاره زرشک باعث کاهش وزن در افراد با کبد چرب غیرالکلی می شود، با توجه به اینکه افزایش وزن و چاقی یکی از مشکلات جامعه بوده و خود باعث ایجاد زمینه انواع بیماری های قلبی عروقی، دیابت و کبد چرب می شود استفاده از زرشک به عنوان یک داروی کاهنده وزن می تواند در ایران مورد توجه قرار گرفته و زمینه ایجاد ارزش افزوده و صادرات زرشک را فراهم اورد.

وی یادآور شد: یکی از راحت ترین مصارف زرشک استفاده از آن به عنوان شربت زرشک می باشد . چنانچه به صورت درست و اصولی تهیه گردد دارای ویتامین های A  و C بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این شربت باعث بهبود گردش خون، تنظیم فشارخون، قند خون و چربی خون می گردد.

text to speech icon