رفع سردی کبد با گیاه مصطکی

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۸ کد : ۳۵۸۹۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۷۲
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مصطکی برای رفع سردی کبد کاربرد دارد، گفت: این گیاه برای بهبود سردردهای سرد مفید است.
رفع سردی کبد با گیاه مصطکی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر طیبه شاهی گفت: مصطکی  که با نام های ‌دیگر رماس، رماست، کِیه، وکشَک، ولمَشک، مصطکی رومی، کندر رومی، مستکی و علک رومی  هم شناخته می شود، گیاهی است با طبیعت آن گرم و خشک که بهصورت عصاره زردرنگی در ماههای گرم سال به شکل قطراتی کوچک وبهصورت خودبهخود از ساقه و شاخههای درخت ترشح میشود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه برای کلیه، کبد و قلب اثر تقویتی دارد ، افزود: برای درمان سردردهای سرد مفید است، همراه با کندر برای تقویت حافظه مفید است، برای سنگینی شنوایی کاربرد دارد و جویدن آن برای استحکام لثهها و دندانها، رویانیدن گوشت تازه لثه، خوشبو کردن دهان و تسکین درد دندان مفید است.

دکتر طیبه شاهی ادامه داد: اگراین گیاه در آب جوشانده شود، مصرف خوراکی آن برای قطع خونروی از سینه و درمان سرفههای سخت اثربخش است.

 عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که مصطکی برای قطع اسهال کودکان در زمان دنداندرآوردن اثربخش است، بیان کرد: گرد این گیاه برای تحلیل ورمهای حاصل از شکستگی و جابجا شدن استخوانها مفید است.

 همچنین دکتر شاهی بیان کرد: برای رفع سردی کبد و جلوگیری از آب رفتن از دهان میتوان به این صورت عمل کرد: ابتدا ۳کیلوگرم شکر را در 2۵0گرم گلاب حل کرده و سپس 1۵گرم مصطکی را به آن اضافه نموده و آنقدر می جوشانیم تا به قوام آید. مقدار مصرف آن ۵گرم و سه نوبت در روز میباشد.

text to speech icon