بولاغ اوتی؛ ضدالتهاب و برطرف کننده ناراحتی‌های گوارشی

۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۲ کد : ۳۵۲۶۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۰۲
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بولاغ اوتی برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی مؤثر بوده ، گفت: این گیاه ضدالتهاب و ضد خون ریزی است و خون را تصفیه می کند.
بولاغ اوتی؛ ضدالتهاب و برطرف کننده ناراحتی‌های گوارشی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر طیبه شاهی گفت: بولاغ اوتی  که با نام های ‌دیگر آب تره، علف چشمه، شاهی آج، بولاغ اودی، بالاغوتی و جرجیر آبی هم شناخته می شود، گیاهی است که برگ، دانه و گل آن کاربرد درمانی دارد.
 عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه به دلیل وجود ویتامین Cخاصیت ضد اسکوربوت دارد ، افزود: مصرف بولاغ اوتی املاح موردنیاز بدن را تأمین می کند ، برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی مؤثر بوده، اشتهاآور است و خون را تصفیه می کند.
دکتر طیبه شاهی ادامه داد: این گیاه برای رفع عوارض پوستی مفید است، قند خون را کاهش می دهد و برای دفع سنگ کلیه مؤثر است.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که بولاغ اوتی ضدالتهاب و ضد خون ریزی است ، بیان کرد: این گیاه اشتهاآور و خلط آور بوده و مصرف مداوم آن از حاملگی جلوگیری می کند.
دکتر شاهی، مقدار مصرف روزانه این گیاه را 100گرم همراه با شیر یا دم کرده 30گرم در یک لیتر آب
عنوان کرده  و یادآور شد: برای تهیه دم کرده از 51گرم گیاه خشک در نیم لیتر آب استفاده می شود همچنین از گیاه تازه به صورت سالاد و به میزان روزانه 40تا 100گرم نیز استفاده می شود.
 وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش ازحد آن در برخی از افراد ممکن است مخاط گوارش را تحریک کرده
و بر مخاط لثه ها اثر نامطلوب داشته باشد.
همچنین بدلیل امکان آلودگی های محیطی همراه گیاه، بهتر است پس از شستشوی کامل بصورت دمکرده مورد استفاده قرار گیرد.

text to speech icon