ارسال ۷۳ ایده به رویداد استارتاپی نوآوری در بسته بندی عناب/ حمایت از طرح های نوآور

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۲ کد : ۳۳۳۳۶ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۱۶
 رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در رویداد استارتاپی مجازی نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده های عناب گفت:  بسته‌بندی عناب نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده محصول دارد و نوآوران در این عرصه حمایت می‌شوند.
ارسال ۷۳ ایده به رویداد استارتاپی نوآوری در بسته بندی عناب/ حمایت از طرح های نوآور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی امروز، 22 تیرماه در رویداد استارتاپی مجازی نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده های عناب با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: «تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریف های علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند»، گفت: ما در ایران با تشکیل مراکز نوآوری و شکوفایی، مراکز رشد، مراکز کارآفرین، پارک های علم و فناوری، مراکز تحقیقات کاربردی و برگزاری رویدادهایی از جمله رویداد استارتاپی و منطبق بر مزیت های منطقه ای توانسته ایم نوآوری را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به رویداد استارتاپی عناب اظهار کرد: عناب، زرشک و زعفران نه تنها محصولات استراتژیک بوده، بلکه بخشی از هویت و فرهنگ استان خراسان جنوبی هستند .

وی با اشاره به اینکه از سال 1395 با هدف معرفی عناب به کشور و استفاده از ظرفیت این محصول استراتژیک برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان راه اندازی شد، ادامه داد: این مجتمع در پنج سال اول منتهی به سال 1400 به صورت ویژه تحقیقات کاربردی خود را بر عناب و فرآورده های آن متمرکز نمود.

صادقی افزود: در همین راستا انجام بیش از 20 طرح پژوهشی، ارائه 40 مقاله علمی، چاپ 5 عنوان کتاب و ارائه 15 فرآورده با موضوع عناب، زرشک و زعفران بخشی از این فعالیت ها بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد:  ثبت اختراع 8 فرآورده، اخذ مجوز ایجاد کانون ملی عناب و زرشک از معاونت علمی ریاست جمهوری و استقرار این کانون در جهاددانشگاهی،ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی عناب در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی، ایجاد مرکز خدمات تخصصی استراتژیک خراسان جنوبی و تولید برند بیرناب و تجاری سازی محصولات استراتژیک از جمله عناب در قالب سایت birnab.ir از جمله اقداماتی است که جهاددانشگاهی طی این چند سال انجام داده است.

صادقی با اشاره به اینکه 73 ایده در موضوعات مختلف شامل بازار پسندی، حفظ کیفیت و ماندگاری، طراحی بسته بندی صادراتی، بسته بندی سالم و زیست سازگار، خلاقیت و نوآوری در طراحی بسته بندی و همچنین صنایع دستی و المان‌های فرهنگی در بسته بندی از سراسر کشور به این رویداد ارسال شده است، عنوان کرد: پس از بررسی اولیه ، 33 رویداد به مرحله نهایی راه یافته اند و امروز با هم به رقابت می پردازند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای محصولات استراتژیک باشیم

ابوالفضل فورگی نژاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این رویداد استارتاپی، اقدامات جهاددانشگاهی به دلیل هدف گذاری مناسبی که بر روی محصولات استراتژیک داشته و در راستای تجاری سازی آن قدم برداشته، شایسته تقدیر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که کمتر به سراغ ظرفیت های موجود در استان رفته ایم، تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای محصولات استراتژیک باشیم

وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه محل تجمع ایده ها است و تنهایی نمی تواند تا انتهای رسیدن به محصول اقدام کند، یادآور شد: رویدادهای استارتاپی ایده‌ها را پرورش می دهد و از ظرفیت ها بهره می‌برد.

رئیس بنیاد نخبگان استان:

اانام اقدامات نوآورانه متناسب با وضعیت بازار

سعیدرضا احمدی‌زاده، رئیس بنیاد نخبگان استان نیز در این رویداد گفت: رقابت یکی از راه های نواوری است و بدون نوآوری موفقیتی حاصل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه باید متناسب با وضعیت بازار، سلایق و گرایش مردم ایده و اقدامات نوآورانه انجام داد، افزود: یکی از راه هایی که می توان افراد را تشویق به نوآوری نمود، برگزاری رویدادهای استارتاپی است که افراد ضمن رقابت با هم، سطح نوآوری شان نیز سنجیده می شود که بتوانند در بازار حضور یابند.

رئیس بنیاد نخبگان استان تأکید کرد: برگزاری رویدادهای استارتاپی دارای ارزش زیادی در مسیر توسعه، معرفی محصول به جامعه است که می تواند زمینه افزایش رفاه و معیشت کشاورزان را فراهم کند.

احمدی زاده یادآور شد: عناب محصولی است که از نظر سلامتی، دارویی و غذایی ارزشمند بوده که باید با روش های نو به مردم معرفی شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی:

حمایت از ایده ها و طرح های استانی

محمد زنگنه، مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی نیز در این رویداد با اشاره به اینکه  به دنبال معرفی محصولات استراتژیک به کشور هستیم، گفت: بسته بندی نادرست محصولات، یکی از ضعف هایی است که می توان با برطرف کردن آن زمینه برای رونق عناب فراهم آورد.

وی با تأکید بر اینکه از ایده ها و طرح هایی که در زمینه محصولات استراتژیک و کشاورزی استان صورت گیرد، حمایت می کنیم، یادآور شد: در رویداد استارتاپی بسته بندی عناب و فرآورده های عناب به سه ایده برتر به ترتیب مبلغ 100، 60 و 40 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید اعطا می شود.

گفتنی است، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی، بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی، پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند، صندوق کارآفرینی امید، معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک جهاددانشگاهی (بیرناب)، شرکت محصولات غذایی امیرجان و شرکت زرین برگ خاوران حامیان ایده های این رویداد هستند.

برگزیدگان این استارتاپ پس از بررسی داوران معرفی می شوند.

text to speech icon