همایش ملی عناب

۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۳ کد : ۳۲۰۹ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۷۱۷
جلال الدین صادقی،در جلسه هماهنگی همایش ملی عناب، اظهارکرد: جهاد دانشگاهی در قالب پروژه دهکده گیاهان دارویی و مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تأکید بر محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران فعالیت‌های گسترده علمی انجام داده است.
همایش ملی عناب

وی بیان کرد: در شروع کار، طرح پژوهشی برای معرفی کاربردی گیاهان دارویی و ماندگاری عناب تازه انجام شده و در بررسی­ های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مزیت نسبی محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب را در استان از دست داده‌ایم و این محصولات بیشتر به سایر مناطق داخل و خارج کشور جهت تولید صادر می ‌شود و این امر تولیدات این محصولات را از انحصار خراسان جنوبی خارج می­ کند.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه مهاجرت محصولات استان مشکلاتی اقتصادی برای بخش روستایی و اشتغالزایی رقم می  زند، افزود: بخش مدیریتی باید از محصولاتی که اقتصاد منطقه را تامین می­ کند، حمایت ویژه داشته باشد.

صادقی با بیان اینکه عناب استان بیشتر به صورت فله­ ای استفاده و صادر می­ شود، اظهار کرد: در زمینه فرآورده‌های عناب و ارزش افزوده ،کارهای کلیدی می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در طی فعالیت های انجام شده به فرآورده‌هایی رسیده‌ایم که می‌تواند ارزش افزوده برای این محصولات ایجاد کند، تصریح کرد: برندسازی از عوامل کلیدی است که منطقه را معرفی و اقتصاد استان را پویا می­کند و باید اقدامات اساسی تری صورت گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عناب در سطح ملی نیز شناخته شده نیست، افزود: برندسازی محصولات استراتژیک استان از جمله برنامه ­های دارای اولویت در مجموعه جهاد دانشگاهی است.

صادقی خاطرنشان کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی همایشی با عنوان همایش ملی عناب برگزار می­کند که علاوه بر گردآوری پژوهش­های انجام شده در حوزه عناب و پژوهشگران این حوزه، برندسازی  ، بازاریابی و بازاررسانی را به عنوان هدفی مهم دنبال می­کند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این همایش نیاز به همراهی و همکاری سازمان‌های دخیل در این امر داریم، افزود: پژوهش ­های محدودی مبتنی بر محصول عناب انجام شده­ است و در حوزه تجارت و بازاریابی این محصول تاکنون فعالیت علمی قابل توجهی انجام نشده ­است.  

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد:همایش ملی عناب در اردیبهشت ماه 98 برگزار خواهد شد و سازمان ها دولتی و غیر دولتی  علاقه ­مند به همکاری می توانند از طریق مراجعه به مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و یا  سایت www.jujube2019.ir   اعلام آمادگی نمایند.

text to speech icon

کلید واژه ها: همایش عناب خواص عناب کتاب زعفران اقتصادی زرشک گیاه دارویی بازاریابی پژوهشگران