آقطی؛ گیاهی معرق و تب بر/ موثر در جلوگیری از ریزش مو

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۸ کد : ۳۰۱۷۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۲۵
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اشاره به این‌که گل های گیاه آقطی مدر، معرق و تب بر است اظهار کرد: مصرف خوراکی و استعمال میوه آن برای سیاه کردن و جلوگیری از ریزش مو مفید است.
آقطی؛ گیاهی معرق و تب بر/ موثر در جلوگیری از ریزش مو

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان با اشاره به این‌که آقطی را با نام‌هایی چون خمان کبیر، آقطی سیاه، سبوقه، تِر، دارگن، انگور کولی و خمان می‌شناسند، گفت: طبیعت این گیاه سرد و خشک است.
وی با اشاره به این‌که گل های این گیاه مدر، معرق و تب بر است و در بیماری های سیفلیس و روماتیسم کاربرد دارد، بیان کرد: میوه و پوست ریشه آن ملین است و میوه و ریشه آن خاصیت مسهلی دارد.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که، ریشه ساییده آن برای ترمیم استخوان شکسته مفید است و نشستن در دمکرده آن برای رفع سستی رحم نافع است، ادامه داد: مصرف خوراکی و استعمال میوه آن برای سیاه کردن و جلوگیری از ریزش مو مفید است و برگ آن بند آورنده خون ریزی است.
مهندس پویان با بیان این‌که برگ وگل آقطی را به صورت دم کرده یا بخور در سرماخوردگی استفاده می کنند، ادامه داداین گیاه در بیماری آنفولانزا کاربرد دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی درباره میزان مصرف گیاه گفت: برای استفاده از ریشه و برای تعریق مقدار 1 تا 10 گرم از گیاه خشک را میتوان خورد و جوشانده گلهای تازه آن به میزان 15 تا 30 گرم در یک لیتر آب تهیه میشود.
پویان یادآور شد: برای دمکرده آن از یک قاشق غذاخوری ماده خشک گیاه در یک لیتر آب جوش استفاده می‌شود و مقدار خوراک مجاز آن 2 تا 4 گرم به‌صورت دمکرده و سه بار در روز می‌باشد.

text to speech icon