فرماندار خوسف تأکید کرد:

سهم مهم پژوهش‌های جهاد دانشگاهی در بارورسازی پتانسیل‌های منطقه

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۵۷۸۵ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۲۶
فرماندار خوسف بیان کرد: پژوهش‌ها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی سهم مهمی در بارورسازی پتانسیل‌های منطقه داشته و آماده همکاری با این نهاد را در راستای توسعه خوسف داریم.
سهم مهم پژوهش‌های جهاد دانشگاهی در بارورسازی پتانسیل‌های منطقه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی، امروز سه شنبه ۲۵ آذر در نشست معاونان جهاددانشگاهی با فرماندار خوسف اظهار کرد: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی این نهاد با تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه موفقیت در گرو سرمایه گذاری متناسب با ظرفیت‌هاست، افزود: این امر برکات زیادی مانند ماندگاری گروه‌های بومی در منطقه، شکوفایی پتانسیل‌های مختلف، انتخاب رشته‌های تحصیلی سازگار با ظرفیت‌های بومی، مهاجرت معکوس، اشتغالزایی و درآمدزایی خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو پنج استان برتر حوزه گیاهان دارویی در کشور است، اما گاهی رقابت‌های بی جای بین سازمانی و غفلت از این ظرفیت بدون هم افزایی ما را با مشکل مواجه میکند

صادقی با بیان اینکه وقتی شیراز را با سعدی و حافظ می‌شناسند، چرا برای بیرجند این گونه نباشد، افزود: ابن حسام خوسفی می‌تواند به یک برند فرهنگی برای خراسان جنوبی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این نهاد برای همکاری‌های مشترک با فرمانداری خوسف آمادگی لازم را دارد، تصریح کرد: اکنون فاز دوم طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در روستاها با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال اجراست

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای فاز دوم طرح مشاغل خانگی، افزود: در زمینه بارورسازی استعدادهای بانوان خانه دار فعالیت‌های ارزنده‌ای شکل گرفته و در حال ادامه کار هستیم

صادقی با بیان اینکه مشکل عمده این است که دستگاه‌ها بیشتر از آنکه رفاقت و همکاری و هم افزایی بپردازند دیگران را رقیب تصور می کنند که باعث تاسف است.

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: باید بر روی ظرفیت‌هایی کار کرد که اشتغالزایی و ارزآوری برای منطقه داشته باشد

راه اندازی کارخانه داروسازی و نقش آن در ارزآوری منطقه

وی با بیان اینکه  گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک و از جمله گل نرگس خوسف دارای پتانسیل‌های اقتصادی بسیاری هستند که باید بارورسازی شود، اظهار کرد: اگر بتوانیم کارخانه داروسازی را راه اندازی کنیم ارزآوری موثری برای منطقه خواهد داشت.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: تیم تحقیقاتی جهاددانشگاهی اعلام آمادگی می‌کند که به صورت دقیق تر و جدی تر بر روی پتانسیل‌های منقطه خوسف کار کند و این امر مستلزم تخصیص بودجه‌ای مناسب است.

پویان با بیان اینکه در این منطقه باید دانش‌آموزان را از همان سنین مدرسه با فرهنگ گیاهان دارویی آشنا کنیم، افزود: هدف از احداث مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در وهله اول تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زایی و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی و علی الخصوص بازاریابی و بازاررسانی مناسب و برندسازی و تمرکز بر سه محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران و فراورده‌های آنهاست.

این پژوهشگر گیاهان دارویی ادامه داد: مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک با برند بیرناب و به آدرس birnab.ir  اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است.

پویان اظهار کرد: گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی و فناورانه در جهت کمک به بهبود فرآیند تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک استان در جهت ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت برای کشور و منطقه و همچنین سوق سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی به سمت این محصولات توانسته است اقدامات پژوهشی قابل توجهی در این زمینه انجام دهد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: معرفی و ثبت محصولات فراسودمند فرموله شده بر پایه عناب، زرشک و زعفران یکی از اقدامات قابل توجه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است که می‌تواند سهم قابل توجهی در کاهش خام فروشی این سه محصول استراتژیک استان داشته باشد.

 زمینه فعالیت معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی

لیلا محمودی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تولید و بهینه سازی گیاهان دارویی با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران و آسیب های اجتماعی، دو زمینه فعالیت معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان است.

وی افزود: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در دو زمینه فعالیت، تولید و بهینه سازی گیاهان دارویی با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران و آسیب های اجتماعی از معاونت پژوهش و فناوری جهاد داشگاهی کشور با توجه به پتانسیل ها و نیازمندی های منطقه مجوز فعالیت دریافت کرده است.

وی بیان کرد: آغاز پروژه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با اهداف علمی و اقتصادی با قابلیت اشتغال زایی، ساخت حداقل بنای تحقیقاتی آماده سازی ۱۴ هکتار  زمین زراعی برای تولید عناب و ایجاد کلکسیون عناب و زرشک با اهداف تحقیقاتی، تاسیس آزمایشگاه های کشت بافت و عمومی،  انجام طرح های تحقیقاتی با موضوعات کاربردی و مورد نیاز بازار در زمینه ماندگاری عناب تازه از جمله اقدامات معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی است.

محمودی ادامه داد: خدمات زمینه فعالیت " آسیب های اجتماعی" با هدف "ایجاد شهری آباد و شهروندانی شاد" در جهاد دانشگاهی از سال ۹۵ با واگذاری دبیرخانه علمی آسیب های اجتماعی از سوی استانداری به جهاد دانشگاهی، آغاز شد.

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مراکزی همچون مرکز گردشگری دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن، مرکز امام و انقلاب، مرکز افکارسنجی، سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت های قرآنی، فرهنگسرای ابن حسام، دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام، نگارخانه ابن حسام و انتشارات جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند که نقش بسزایی در ارتقای فرهنگی جامعه و بویژه قشر دانشجویی دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی هشت کانون فعال در سازمان دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، آموزش، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و هنر، ورزش و طبیعت، شعر و ادبیات فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: این معاونت فرهنگی تلاش می‌کند تا دانشجویان با ظرفیت‌های بومی منطقه آشنا شده و در راستای رفع مشکلات گام بردارند.

خلق ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای در birnab.ir

حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: در این نهاد، طرح توسعه بهره‌برداری تجاری از گیاهان دارویی تدوین شد و اقدامات لازم برای تحقق اهداف در قالب تاسیس مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با محوریت عناب، زرشک و زعفران برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: بیرناب، فروشگاه اینترنتی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی است که در مجموعه ۱۴ هکتاری دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با هدف خلق ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای شامل؛ محصولات عناب، زرشک، زعفران در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد.

راغ آرا بیان کرد: مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با هدف مدیریت زنجیره ارزش محصولات استراتژیک استان، ایجاد برند قوی و معتبر تجاری و به منظور ارائه خدمات مشاوره با سازمان‌های مرتبط و کشاورزان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های کشاورزی و صنایع غذایی در سال ۹۸ مجوز فعالیت خود را از معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور دریافت کرد.

وی تصریح کرد: طبق بررسی که توسط محققان جهاددانشگاهی استان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در این سال‌ها کشاورزان و متولیان کشاورزی استان به صورت مطلوب عمل کردند و حجم تولید محصولات خوب است، اما نهادی که به صورت متمرکز برای فروش محصولات اقدامی انجام دهد تا سود و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورز و استان شود انجام نشده است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: خدماتی متمرکز بر محصولات استراتژیک از آموزش و مشاوره برای بهبود کیفیت محصولات و فرآورده‌ها و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه در قالب این سایت انجام می‌دهیم.

فعالیت‌ها پشتوانه علمی داشته باشند

محمدعلی آخوندی، فرماندار خوسف نیز در این نشست اظهار کرد: سند توسعه شهرستان خوسف باید کاربردی و عملیاتی دیده شود

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌ها پشتوانه علمی داشته باشند، افزود: با یک دید علمی، عملیاتی و پروژه محوری می‌توان به موفقیت دست یافت.

فرماندار خوسف بیان کرد: پژوهش‌ها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی سهم مهمی در بارورسازی پتانسیل‌های منطقه داشته و آماده همکاری با این نهاد را در راستای توسعه خوسف داریم.

آخوندی از فعالیت‌های خبرگزاری ایسنا در راستای توسعه منطقه و شناسایی ظرفیت‌ها قدردانی کرد.

text to speech icon