خواص اکالیپتوس؛ از تسکین درد تا درمان سرماخوردگی

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۵۶۲۶ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۲۹
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه گیاه اکالیپتوس ضدعفونی کننده و معرق است، گفت: این گیاه خلط آور و تب بر بوده، و برای درمان سرماخوردگی و زکام استفاده می شود.
خواص اکالیپتوس؛ از تسکین درد تا درمان سرماخوردگی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی واحد اظهار کرد: اکالیپتوس با نام‌های دیگری چون کینا، درخت تب نوبه، سرویل نیز شناخته می شود.

وی درباره خواص گیاه اکالیپتوس عنوان کرد: این گیاه ضدعفونی کننده و معرق است، اکالیپتوس خلط آور و تب بر بوده، ضد نفخ است. قند خون را کاهش داده و برای درمان سرماخوردگی و زکام از آن استفاده می‌شود.

درمان عفونت های تنفسی

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکالیپتوس  برای درمان عفونت های تنفسی و بیماری‌های جلدی مفید و موثر بوده و برای رفع قرمزی پوست مخلوط آن با روغن زیتون استفاده می شود، اظهار کرد: برای بیماری روماتیسم نیز مخلوط این گیاه با روغن زیتون به صورت استعمال خارجی مفید بوده و مصرف خوراکی آن برای برونشیت مزمن و آسم اثربخش و جوشانده برگ آن دافع و کشنده حشرات است.

کاهش قند خون

به گفته مهندس پویان، برگ آن خاصیت آنتی بیوتیک دارد و برای معالجه آنفولانزا مفید است، استعمال خارجی اسانس آن بی حس کننده ملایم موضعی و ضد عفونی کننده بوده، در استعمال داخلی برای التهاب بینی، برونشیت مزمن و آسم کاربرد دارد، استعمال آن باعث کاهش قند خون می‌شود، در استعمال خارجی برای شست و شوی زخم ها مفید است. برای درمان زکام از دم کرده 2 تا 4 گرم برگ در یک لیوان آب جوش استفاده می‌شود.

مولف 38 عنوان کتاب در زمینه گیاهان دارویی بیان کرد: صمغ کینو که از این درخت به دست می‌آید قابض و ضد باکتری است، برگ آن خاصیت تب بر دارد، برای کاهش احتقان و حساسیت از آن استفاده می‌شود.

میزان مصرف اکالیپتوس

مهندس پویان، میزان مصرف اکالیپتوس را 40-20 گرم برگ گیاه به صورت دم کرده در یک لیتر آب  که روزانه 5-4 فنجان از این دم کرده مصرف می‌شود، عنوان کرد.

وی در خصوص رعایت نکات احتیاطی این گیاه یادآور شد: مصرف بیش از حد مجاز آن باعث ورم معده و روده می‌شود. سردرد و پیدایش خون در ادرار از دیگر عوارض مصرف بیش از حد مجاز این گیاه است.

text to speech icon

کلید واژه ها: اکالیپتوس سرماخوردگی کاهش قندخون