زباله ای که زندگی می بخشد/ زین پس سلامتی هم پس انداز می‌شود

۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۵ کد : ۲۴۶۵۹ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۳۴
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: به همه خانواده ها که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌کنیم حتما نسبت به نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کرده و این کار را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا  افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند استفاده شود.
زباله ای که زندگی می بخشد/ زین پس سلامتی هم پس انداز می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی در استانه 25 آبان ماه روز جهانی خون بندناف گفت: موضوع نگهداری و حفظ خون بند ناف از زمانی مطرح شد که فایده استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری‌ها در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: سلول‌های بنیادی از راه‌های مختلفی تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها سلول‌های بنیادی مغز استخوان و دیگری سلول‌های بنیادی خونی است که از بندناف و جفت جنین به دست می‌آید.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: تهیه سلول‌های بنیادین از نمونه خون بند ناف از جمله شیوه‌های نوینی است که از سال  و۱۹۹۸ حدود ۸ سال پس از تاسیس نخستین بانک‌های ذخیره نمونه خون بندناف، در جهان رایج شده است، برای اولین بار در سال 1989 پروفسور گلوکمن در کشور فرانسه از سلول‌های خون بند ناف خواهر یک پسربچه مبتلا به کم خونی فانکونی استفاده کرد و و موفق شد بیماری این پسربچه را درمان کند، تا پیش از این بسیاری از افراد مبتلا، جان خود را از دست می‌دادند و این بیماری درمان قطعی نداشت.

وی ادامه داد: در ایران کار تحقیق روی سلول‌های بنیادی  از سال 80شروع  شده و در سال 84  بانک خون بند ناف رویان به همت دکتر سعید آشتیانی آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از 120هزار نمونه خون بند ناف از نقاط مختلف کشور  در بانک خون بند ناف ذخیره شده است.

صادقی  گفت: این بانک در حال حاضر با 42 نمایند گی در سراسر ایران آماده ارائه خدمات بانک خون بند ناف است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: به همه خانواده ها که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌کنیم حتما نسبت به نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کرده و این کار را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا  افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند استفاده شود.

ملیحه بهنامیان، مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان نیز اظهار کرد: این دفتر واقع در جهاددانشگاهی استان بوده و در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف از بهمن سال ۹۵ مجوز  فعالیت دارد.

وی افزود:  تاکنون حدود 650 نمونه خون بند ناف در استان دریافت و در بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی شده است.

مدیر بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اقدام به ذخیره سازی خون بند ناف از سوی والدین، از سال۹۶ روند رو به رشدی دارد ولی با توجه به میزان موالید انجام شده در استان،   انتظار پوشش بیشتری داریم.

بهنامیان ادامه داد: جهت فرهنگ سازی در خصوص ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان، نیاز به همیاری بخش‌های مختلف درگیر بوده و پزشکان، متخصصان زنان و زایمان و رسانه‌ها در این زمینه نقش موثری دارند.

به گفته وی، هزینه اولیه عقد قرارداد حدود سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان  و هزینه شارژ سالانه 160 هزار تومان است لذا به منظور رفاه حال متقاضیان و حمایت از قشر کم درآمد  استفاده از تسهیلات بانکی بدون بهره و قسط بندی هزینه امکان پذیر است  که خانواده‌ها بهتر است این فرصت طلایی را از دست ندهند.

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: اگر فردی ذخیره سازی خون بند ناف نداشت  و در آینده به آن نیاز پیدا کرد باید هزینه بسیاری برای تهیه نمونه از خارج از کشور پرداخت کند.

بهنامیان ادامه داد:  همچنین ذخیره خون بند ناف فرزند دوم نیز با توجه به ارائه تخفیف در هزینه برای خانواده هایی که خون بند ناف فرزند اولشان را ذخیره کرده اند  توصیه می شود .

مدیر دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان خراسان جنوبی گفت: علاقمندان به ذخیره خون بند ناف فرزندان خود می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09155613072   تماس گرفته و یا با مراجعه به سایت  www.rsct.ir اطلاعات لازم را کسب کنند.

بهنامیان بیان کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف  ذخیره شده، در درمان بیماری‌های خونی مثل لوسمی حاد و مزمن،  لنفوم هوچکین و غیر هوچکین، انواع  تالاسمی ها و انواع کم خونی‌های مزمن مادرزادی مانند آنمی فانکونی وآنمی آپلاستیک،  بیماری‍‌های  نقص سیستم ایمنی، نقص در تولید لنفوسیت ها و اخیرا در زمینه اوتیسم و فلج مغزی کودکان به صورت کارآزمایی بالینی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: قدمت نگهداری نمونه‌ها در دنیا حدود 28 سال است که پیش بینی می‌شود با گذشت زمان مدت زمان افزایش پیدا کند.

text to speech icon