روز جهانی غذا ۲۰۲۰، آمیخته ای از امنیت غذایی و همبستگی جهانی

۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۶ کد : ۲۳۸۷۲ عمومی
تعداد بازدید:۱۲۲۸
غذا جوهر زندگی و بستر فرهنگ ها و جوامع ماست. حفظ دسترسی به غذای سالم و مغذی بخشی اساسی در پاسخ به پاندمی COVID ۱۹  ، خصوصاً برای جوامع فقیر و آسیب پذیر است، که بیشترین آسیب را از همه گیری و شوک های اقتصادی آن می بینند.
روز جهانی غذا ۲۰۲۰، آمیخته ای از امنیت غذایی و همبستگی جهانی

فائو یا همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد شانزدهم اکتبر  را روز جهانی غذا نامگذاری کرده است و این روز در بیش از 130 کشور دنیا به یکی از مشهورترین روزهای تقویم تبدیل شده است.

روز جهانی غذا توجه همگان را برای کمک به جلوگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا ، کمک به امنیت غذایی، سلامت انسان ، رونق اقتصادی ، کشاورزی ، دسترسی به بازار ، گردشگری و توسعه پایدار جلب می کند. شعار روز جهانی غذا در سال2020 مثل سایر شعارهای گذشته با تاکید بر مشکلات غذا و مشکلات کنونی جوامع با عنوان "رشد، تغذیه، حفاظت و پایداری، با یکدیگر. آینده ما در گرو اقدامات امروز است" نامگذاری شده است.

ایمنی غذا مسئولیت مشترک بین دولت ها، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. همه باید از مزرعه تا سفره نقشی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که غذایی که مصرف می کنیم ایمن است و به سلامتی ما آسیب نمی رساند. به همین دلیل اجرای سیاست های ابلاغی در زمینه امنیت غذایی و کشاورزی از طرف مقام معظم رهبری جهت افزایش ارتقا امنیت و ایمنی مواد غذایی و سواد تغذیه ای افراد جامعه در کشور ما ضروری می باشد. باید توجه داشت که در سال های اخیر افزایش بیماری های غیر مستقیم و خاموش ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم در کشور در تمام سنین در حال افزایش می باشد.

در حالی که کشورها با تأثیرات گسترده پاندمی COVID-19 روبرو هستند، روز جهانی غذا در سال 2020 اهمیت غذا و کشاورزی را به عنوان بخشی اساسی از پاسخ به COVID-19 مطرح می کند.  روز جهانی غذا 2020 خواستار همبستگی جهانی برای کمک به همه جمعیت ها و به ویژه آسیب پذیرترین افراد برای رهایی از بحران است تا بتوانند رژیم های غذایی سالم و ارزان داشته باشند.

در همین راستا کشورها به خصوص بخش خصوصی و سایر افراد جامعه جهت تامین امنیت غذایی و تغذیه جمعیت در حال رشد نیازمند همکاری با یگدیگر جهت تولید انواع مواد غذایی می باشند. همه ما با افزایش تقاضای جهانی برای تغذیه و غذای سالم باید نقشی را  در این زنجیره ایفا کنیم.

غذا جوهر زندگی و بستر فرهنگ ها و جوامع ماست. حفظ دسترسی به غذای سالم و مغذی بخشی اساسی در پاسخ به پاندمی COVID 19  ، خصوصاً برای جوامع فقیر و آسیب پذیر است، که بیشترین آسیب را از همه گیری و شوک های اقتصادی آن می بینند.

به واقع شعار سال 2020 FAO مصداقی برای دو محصول زرشک و عناب خراسان جنوبی است که حل مشکلات ریشه ای آن همبستگی بهتر و بیشتر بخش خصوصی و دولتی را نه تنها در منطقه بلکه کل کشور می طلبد تا در آینده ای نه چندان دور بمانند زعفران به نام و کام دیگران نشود. مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بعنوان عضوی از خانواده بزرگ جهاد دانشگاهی کشور وظیفه خود می داند و در تلاش است تا با همتی مضاعف عناب، زرشک و زعفران استان خراسان جنوبی را که جزو سالم ترین، با ارزشترین و در عین مهجورترین محصولات کشور هستند، به جایگاه واقعی آن برساند و علیرغم تمام سختی ها، مشکلات و ناملایمات، در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

text to speech icon