کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳ کد : ۲۲۹۴۷ پژوهشی
تعداد بازدید:۷۲۹
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب در استان گفت: حمایت برنامه ریزی شده از زرشک و عناب و جلب مشارکت جمعی برای حل مشکلات پیش روی تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات این محصولات را از جمله مهمترین اهداف راه اندازی کانون زرشک و عناب بوده عنوان کرد.
کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی امروز، 31 شهریورماه در مجمع عمومی هیات موسس کانون ملی دانش، صنعت و بازار زرشک عناب گفت: حمایت از تولید محصولات راهبردی هر منطقه از کشور یکی از مصادیق بارز حمایت از تولید ملی به حساب می آید.

وی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی به عنوان بزرگترین تولید کننده عناب و همچنین تولید کننده انحصاری زرشک در کشور و زرشک بی دانه در جهان شناخته می شود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه علیرغم تلاش های بسیاری از سازمان ها، نهادها و متولیان حمایت از محصولات کشاورزی استان و اقدامات ارزشمندی که طی سال های اخیر در راستای حمایت از تولید زرشک و عناب در استان خراسان جنوبی انجام گرفته است، بیان کرد: عدم هماهنگی و هم افزایی در اقدامات مراکز علمی و پژوهشی، مراکز صنعتی، فعالان بازار و تجارت و همچنین نبود سازوکارهای مشخص و مدون برای حمایت از این محصولات منجر شده است تا مشکلات تولید این محصولات راهبردی همچنان لاینحل باقی بماند.

صادقی ادامه داد: از سوی دیگر نبود مرجعی قانونی برای پیگیری درخواست های بحق تولید کنندگان و مطالبه گری از سازمان های ذی ربط باعث شده است تا بسیاری از راهکارهای عملیاتی در مسیر قانونی خود قرار نگیرد که نتیجه آن از رونق افتادن کشاورزی و کسب و کارهای وابسته به آن در استان بوده است.

وی تأکید کرد: در سال های اخیر یکی از ظرفیت های قانونی ایجاد شده در ساختار نوآوری کشور راه اندازی کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است که توانسته نقش بسیار تاثیر گذاری در ایجاد ارتباطی موثر و کارآمد بین مراکز علمی و پژوهشی، بخش های تولیدی و شبکه توزیع کالا و خدمات در کشور داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: این کانون ها در حوزه های استراتژیک کشور ایجاد شده و نقش بی بدیلی در تشویق و ترغیب مراکز علمی و پژوهشی و صنعتی برای برقراری ارتباط موثر و کارآمد داشته است.

به گفته صادقی، در ماه های اخیر و با پیگیری های مستمر و مجدانه پژوهشگران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و مشارکت فعال صنعتگران، بازاریان و محققین استان، موافقت اولیه راه اندازی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ شده است.

وی، حمایت برنامه ریزی شده از زرشک و عناب و جلب مشارکت جمعی برای حل مشکلات پیش روی تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات این محصولات را از جمله مهمترین اهداف راه اندازی کانون زرشک و عناب بوده عنوان کرد.

وی، مهمترین برنامه های کانون ملی زرشک و عناب در سال های پیش رو را، معرفی ظرفیت های موجود در حوزه دو محصول زرشک و عناب به بنگاه های صنعتی، پژوهشگران، مدیران و عموم جامعه، تدوین رویکردهای نوآورانه برای حل مشکلات و تجاری سازی ظرفیت های موجود ایجاد آگاهی درباره چالش ها و فرصت های مرتبط با فرآوری زرشک و عناب بیان کرد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ایجاد ارتباط موثر بین شرکت‌های کوچک و بزرگ صنعتی با پژوهشگران، مخترعان، فناوران ایرانی و شرکت های دانش بنیان در حوزه این دو محصول راهبردی، به وجود آوردن بستر و زمینه مناسب جهت هماهنگی و هدایت سرمایه ها به سمت نیروهای متخصص دانشگاهی و علمی صاحب نظر در حوزه زرشک و عناب، ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت فعالین حوزه کشاورزی، صنعت، دانشگاهیان و ایده پردازن در راستای توسعه ایده، مهارت افزایی و ارائه مشاوره برای ورود زرشک و عناب به صنعت، تدوین سند راهبردی و چشم انداز مناسب برای این دو محصول و ترغیب مسئولین به مقوله تجاری سازی آنها، تدوین خطی و مشیها و هدف گذاری اثر بخش در زمینه این محصولات و توانمند سازی دانشگاهیان، محققان و کارآفرینان برای ورود محصولات نواورانه از زرشک و عناب به صنعت را از دیگر برنامه های کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: امید است با راه اندازی کانون زرشک و عناب گامی اساسی در جهت رفع موانع تولید و حمایت از دو محصول زرشک و عناب در کشور برداشته شود.

text to speech icon