جایگزینی برای پیوند مغز استخوان

۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۶۴۶۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۰۴
مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سلول‌های بنیادی که از خون بند ناف نوزادان گرفته می‌شوند جایگزین بسیار مناسبی برای پیوندهای مغز استخوان می‌باشد و پتانسیل استفاده در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری لاعلاج یا صعب العلاج را دارد.
جایگزینی برای پیوند مغز استخوان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ملیحه بهنامیان، مسئول بانک خون بند ناف واحد گفت: سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. 
وی ادامه داد: این سلول‌ها توانایی خود نوسازی (.و تمایز .به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.
مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است. 
بهنامیان بیان کرد: سلول‌های بنیادی که از خون بند ناف نوزادان گرفته می‌شوند جایگزین بسیار مناسبی برای پیوندهای مغز استخوان می‌باشد و پتانسیل استفاده در درمان بیش از 80 نوع بیماری لاعلاج یا صعب العلاج را دارد.
مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بیماری هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است.
بهنامیان تصریح کرد: امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.
وی ضمن اعلام ذخیره بیش از  500 نمونه در بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ، افزود: بانک خون بند ناف  از زمان تاسیس، فعالیت خود را در راستای اطلاع رسانی به خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند بوده و تمایل به ذخیره سازی سلول های بنیادی دارند، آغاز کرده است.
مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، یادآور شد: والدین برای ثبت نام باید از هفته 36 بارداری به نمایندگی بانک خون بند ناف استان مراجعه کنند و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09153613072 تماس بگیرند.

text to speech icon