با حضور وزیر نفت از دکل حفاری «۷۲ فتح» ساخت جهاددانشگاهی رونمایی شد/ تولید دکل‌هایی که سربلندی ایران را می‌کاود

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۲ کد : ۱۶۲۷۰ عمومی
تعداد بازدید:۱۰۱۹
مراسم رونمایی از دکل‌ حفاری خشکی «۷۲ فتح» ساخته‌شده توسط جهاددانشگاهی موردنیاز صنعت نفت ایران با حضور دکتر زنگنه برگزار شد.
با حضور وزیر نفت از دکل حفاری «۷۲ فتح» ساخت جهاددانشگاهی رونمایی شد/ تولید دکل‌هایی که سربلندی ایران را می‌کاود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (سه‌شنبه، 29 بهمن‌ماه) مراسم رونمایی از دکل‌ حفاری خشکی «72 فتح» ساخته‌شده توسط جهاددانشگاهی موردنیاز صنعت نفت با حضور مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر غلام‌رضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت در اهواز برگزار شد.
این دکل در سایت بازسازی‌ شماره‌ی یک شرکت ملی حفاری ایران مستقر شده است.
حداکثر عمق قابل حفاری توسط این دکل ۲۰ هزار فوت، ارتفاع دکل از سطح حدود ۱۵۰ فوت و حداکثر بار استاتیکی قابل‌تحمل توسط دکل یک‌میلیون پوند است.
این دکل مجهز به یک تاپ‌درایور به قدرت ۵۰۰ تن، میز دوار با سایز ۱۳۷.۵ اینچ و سه دستگاه پمپ گل از نوع رفت و برگشتی هرکدام به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار است.
دکل ۷۲ فتح دومین دکل ساخت جهاددانشگاهی است که در قالب قرارداد ساخت ۳ دکل میان شرکت ملی حفاری ایران و جهاددانشگاهی ساخته و تحویل داده شده است.
پیش‌بینی می‌شود سومین دکل حفاری ساخت جهاددانشگاهی (دکل ۷۳ فتح) نیز در سال ۱۳۹۹ تحویل داده شود.

 

درباره‌ی دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری
در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری سنگین تا 3000 اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه‌ی دکل حفاری که مطابق با استاندارد API می‌باشد، توسط جهاددانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومی‌سازی شده است؛ هم‌چنین زیرساخت لازم به‌منظور ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری خشکی با ظرفیت ساخت دو دکل و بازسازی 2 دکل در سال در استان البرز فراهم‌شده که می‌تواند در خدمت صنعت حفاری کشور قرار بگیرد.
میزان اشتغال‌زایی این طرح برای 300 نفر به‌صورت مستقیم و 100 نفر غیرمستقیم برای ساخت هر دکل است و میزان صرفه‌جویی ارزی، 50‌ درصد قیمت خرید خارجی در زمان عقد قرارداد می‌باشد.
گفتنی است، برپایی اولین دکل حفاری (71 فتح) در منطقه‌ی عملیاتی اهواز (میدان منصوری) و انجام تست‌های عملیاتی به‌منظور آغاز عملیات حفاری در سال 1391، ساخت، نصب و راه‌اندازی شد و دومین دکل حفاری (72 فتح) در سایت بازسازی شماره‌ی یک شرکت ملی حفاری ایران، تست‌های لازم را انجام داده و تحویل شرکت ملی حفاری ایران شده است تا بعدازاین مراسم، عملیات حفاری به‌صورت کامل از جمله طراحی، ساخت، مونتاژ و راه‌اندازی توسط جهادگران جهاددانشگاهی انجام شود.
پیش‌بینی تحویل سومین دکل حفاری (73 فتح) در سال 1399 است.

text to speech icon