توجه به مطالعات علمی و تحقیقاتی در حوزه عناب

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۷:۳۴ کد : ۱۴۱۰۰ پژوهشی
تعداد بازدید:۹۳۲
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: عناب یک گونه گیاهی استراتژیک و مهم در خراسان جنوبی محسوب می‌شود ولی به دلایل مختلف آن طور که باید شناخته نشده و به آن اهمیت داده نشده است، بنابراین لزوم مطالعات علمی وتحقیقاتی بیشتر در مورد آن باید مورد توجه قرار گیرد.
توجه به مطالعات علمی و تحقیقاتی در حوزه عناب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سکینه کهنسال واجارگاه گفت: عناب از جمله درختان مقاومی است که قابلیت رشد و تولید در زمین‌های کم آب، شور و سبک را دارا است و توجه بیشتر به آن ضمن بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در حفاظت خاک نیز می‌تواند، مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه بیشتر زمین‌های کشاورزی در ایران به دلیل شوری خاک و آب برای کشت بیشتر محصولات باغی مناسب نیستند، افزود: در20 سال گذشته عناب، به عنوان محصول اصلی در استان مطرح شده و هم اکنون سطح زیر کشت آن در خراسان جنوبی از 90 هکتار در سال 1367 به 780  هکتار در سال 1387 وتولید آن به بالای هزار تن و حدود 98 درصد تولید عناب کشور رسیده است.
کهنسال واجارگاه اظهار کرد: این درخت به دلیل سازگاری فوق العاده با شرایط سخت محیطی به ویژه در مناطق کوهستانی به عنوان یکی از اجزای پوشش سبز طبیعی، نقش مهمی را در تعدیل آب و هوای منطقه و جلوگیری از ایجاد روان آب سطحی ایفا می‌کند.
وی یادآورشد: به دلیل خواص دارویی متعدد و کاربردهای متنوع، عناب یک گونه گیاهی استراتژیک و مهم در خراسان جنوبی محسوب می‌شود ولی به دلایل مختلف آن طور که باید شناخته نشده و به آن اهمیت داده نشده است، بنابراین  لزوم مطالعات علمی وتحقیقاتی بیشتر در مورد آن باید مورد توجه قرار گیرد.

text to speech icon

کلید واژه ها: مطالعات علمی پژوهشی همایش عناب مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی