رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تاکید کرد:

تلاش نوآورانه برای ارتباط گیری با نسل جوان در اولویت برنامه‌های جهاددانشگاهی

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۳ کد : ۵۶۴۴۳ عمومی
تعداد بازدید:۳۴۵
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: تلاش برای نوآوری در طرح‌ها و برنامه‌ها برای ارتباط گیری بهتر با نسل جوان اولویت ماست.
تلاش نوآورانه برای ارتباط گیری با نسل جوان در اولویت برنامه‌های جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: بعد از وقوع انقلاب شکوهمند یکی از اقدامات ارزشمند حضرت امام(ره)، نهادسازی برای شکوفایی انقلاب بود.

وی با بیان اینکه امری که در ۴۰ سال گذشته توانسته انقلاب را حفظ و تقویت کند همین نهادها هستند، افزود: یکی از نهادهای ارزشمند، جهاددانشگاهی است که در سطح دانشگاه دو ماموریت علم و فناوری و تربیت را دنبال می‌کند؛ در یک فضایی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها را تحویل گرفت که در فضای فرهنگی و تربیتی این مکان‌ها نامی از اسلام نبوده و قبل از دفاتر نهاد نمایندگی ولی فقیه حضور تمام قد جهاددانشگاهی را در محیط دانشگاه‌ها داشتیم.

حسنی با تاکید بر اینکه عرصه ورود جهاددانشگاهی به دانشگاه‌ها قرآن است، اظهار کرد: از سال ۱۳۶۱ مسابقات قرآن دانشجویان را برای نخستین بار آغاز شد و تا اواسط دهه ۸۰ تعداد ۲۴ دوره مسابقات قرآن دانشجویان کشور را برگزار کرد.

وی افزود: از خلال برگزاری این مسابقات جمعی از فرهیختگان علمی کشور که با قرآن مانوس هستند شناسایی می‌شوند، در قالب سازمان قرآنی متشکل شده و در حوزه‌های مختلف از جمله علمی فعالیت می‌کنند و در حوزه علمی مدعی اسلامی شدن علوم انسانی بر مبنای علوم قرآنی هستیم.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تاکید بر مقام معظم رهبری در مورد اسلامی شدن علوم انسانی، ادامه داد: یکی از خلاها این است که این علوم قرآن پایه نشده‌اند چراکه وقتی با متن واحد و مقدس روبرو هستیم بهتر می‌توانیم تکلیف را تشخیص دهیم.

حسنی با بیان اینکه علوم اسلامی متکثر است و اینکه نقاط تلاقی آن‌ها چه باید باشد در این امر چالش به وجود می‌آورد، تصریح کرد: یکی از کارهای جدی ما این است که علوم انسانی برای اسلامی شدن باید قرآن پایه شود که در این راستا گروه‌های پژوهشی متعددی شکل گرفتند و مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مورد فضای قرآنی جهاددانشگاهی می‌فرمایند که کار شما در حوزه قرآن باید متفاوت باشد، اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اندیشه و تدبر در قرآن کار ما را سخت تر می‌کند؛ عرصه دیگری که در این سازمان پیگیری کردیم اتفاقات ویژه عرصه بین الملل است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه براین اساس قسمت عمیق خبرگزاری ایکنا کار در خارج از کشور است و افتخار داریم در ۳۷ نقطه دنیا به ۲۱ زبان زنده فعالیت داریم، افزود: محتواسازی در کنار تولید خبر برای هدایت انسان‌ها اولویت ماست؛ محتوای معارفی را به زبان عامه ساده سازی کرده و با حضور دغدغه مندان گفتمان انقلاب و قرآن این کار را دنبال می‌کنیم.

حسنی بیان کرد: در کنار انتشار معارف اسلامی کارهای فرهنگی را در دانشگاه‌ها و در کنار تولید خبر با مشارکت همکاران بین المللی در کالبد دانشگاه پیگیری کرده و در واقع غافل از دانشگاه‌های ‌داخل نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه کرسی‌های تلاوت و تدبر یکی از برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی ماست، تصریح کرد: این جنس برنامه‌ها باعث می‌شود که اقبال نسل جوان را به موضوعات دینی و قرآنی نشان دهیم و بر این مبنا تلاش برای نوآوری در طرح‌ها و برنامه‌ها برای ارتباط گیری بهتر با نسل جوان اولویت ماست.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور نیز با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی فعالیت دارد، اظهار کرد: در اساسنامه جهاددانشگاهی دو ماموریت مهم برای این نهاد دیده شد که فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و دیگری فعالیت‌های علمی و اندیشه‌ای را دربرمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در نشان دادن چشم انداز کشور به مسئولان اشاره به بحث تمدن سازی نوین دارند، افزود: دو کلیدواژه در بیانات ایشان برجسته است که شامل فکر و اندیشه و انسان سازی است که اگر بخواهیم جامعه اسلامی ساخته و تمدن ساز شود باید براساس این دو پایه حرکت کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: کشور ما اسلامی و با زیست بوم خاص اعتقادی است که اقتضای این عنصر مهم جهاددانشگاهی در ادوار گذشته در حوزه فرهنگی تاسیس نهادهای فرهنگی بوده که یکی از نهادها سازمان فعالیت‌های قرآنی است.

وی اظهار کرد: نهادهای دیگری در حوزه معاونت فرهنگی از جمله مرکز فرهنگی جهاددانشگاهی وظیفه دارند نسل جوان را با قطعیت‌های انقلاب آشنا کنند؛ همچنین مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز انتشارات جهاددانشگاهی و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز از دیگر مراکز است.

کلانتر مهرجردی از عدم توجه دستگاه‌های اجرایی کشور در استان‌ها با این نهاد گلایه کرد و ادامه داد: براساس اساسنامه جهاددانشگاهی، این نهاد تنها حوزه‌ای است که باید در همکاری با حوزه‌های علمیه بتواند کارهای در خور و شایسته انجام دهد که در طول ادوار گذشته به دلایل مختلف رهاشدگی پیوند ما با این مجموعه‌ها باعث شده قدری در ماموریت‌ها دچار انحراف شویم.

وی با بیان اینکه لازم است رهگیری دغدغه‌ها صورت پذیرد، افزود: امروز حس می‌کنیم باید کمک بیشتری از سوی نماینده ولی فقیه صورت گیرد چراکه جهاددانشگاهی یک نهاد منعطف عمومی است و می‌تواند عمود خیمه برای اهداف باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند تکیه گاه مناسبی برای خیمه گاه حرکت عمومی باشد و اگر بتوانیم ارتباط خود را با نماینده ولی فقیه تقویت کنیم طبیعتا کارهای بهتری انجام خواهد پدذیرفت.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز گفت: پیداست انسان به صورت خلقتا به کسب علم و دانش نیاز دارد و شرط آن این است که انسان برخلاف باقی موجودات که از روی طبیعت یا غریزه رفتار می‌کنند و تمام نیازها را براین اساس دریافت می‌کنند، رفتار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه دنیای غرب منشا جدایی دین از علم بوده است، تصریح کرد: علم اگر همراه با عقیده و اندیشه باشد سالم تر می‌شود؛ در واقع اگر علم با صفات نیکو ترکیب شود انسان به همه کمالات می‌رسد، اما وقتی به عنوان ابزار قرار گرفته، دین، اخلاق، پرستش و زیبایی‌های اخلاقی نادیده گرفته شد و تبدبل به یک آسیب خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم تشنه مکتب اسلامی هستند، افزود: اینکه غرب برای ایجاد شبهه و بدحجابی تلاش می‌کند برای این است که فرصت فکر کردن را از انسان‌ها بگیرد.

عبادی با بیان اینکه جهاددانشگاهی مکان مقدس و ارزشمندی است که برای رشد بیشتر این نهاد باید ارتباط آن با حوزه براساس ارتباطات اصولی قوی شود، تصریح کرد: این نهاد می‌تواند دین را با اخلاق و زیبایی‌های اخلاقی به جامعه ارائه کند.

text to speech icon