معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد :

تلاش های علمی با هدف پویایی اقتصادی/ از ثبت اختراع تا تدوین اسناد توسعه اشتغالزایی روستاها

۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۶ کد : ۲۵۸۹۱ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۸۶
 معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: فرهنگ کاری حاکم بر جهاد دانشگاهی، جهت گیری به سمت انجام کارهای بر زمین مانده­ای است که با توجه به مزیت ­ها و پتانسیل­ های هر منطقه می­تواند سرفصلی برای ارتقاء چشم گیر اقتصاد، سلامت و رفاه عمومی آن منطقه باشد.
تلاش های علمی با هدف پویایی اقتصادی/ از ثبت اختراع تا تدوین اسناد توسعه اشتغالزایی روستاها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، لیلا محمودی امروز، 27  آذر در جمع خبرنگاران درخصوص فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: فرهنگ کاری حاکم بر جهاد دانشگاهی، جهت گیری به سمت انجام کارهای بر زمین مانده­ای است که با توجه به مزیت­ ها و پتانسیل­ های هر منطقه می­تواند سرفصلی برای ارتقاء چشمگیر اقتصاد، سلامت و رفاه عمومی آن منطقه باشد.

 وی با اشاره به توسعه اقتصادی منطقه از طریق مزیت­ های رقابتی، عنوان کرد: عناب، زرشک و زعفران محصولات فوق استراتژیک خراسان جنوبی هستند که با وجود تلاش ­های صورت گرفته، هنوز لازم است تا به عنوان یک اولویت اصلی با هدف توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه قرار گیرند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: مراکز فعال جهت تحقق توسعه اقتصادی منطقه در معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی استان شامل مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، گروه پژوهشی " تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی، مرکز خدمات تخصصی "گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی  " و وب سایت " بیرناب" به آدرس:  www. Birnab.ir است.

محمودی با اشاره به اجرای 17 طرح پژوهشی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی از ثبت 3 اختراع با عناوین شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی و کلوچه فراسودمند عناب و دستیابی به دانش فنی تولید 15 فرآورده از زرشک و عناب خبر داد.

به گفته معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، چاپ 4 عنوان کتاب آپوکاروتنوئیدهای زعفران: از بیوسنتز تا خواص درمانی، فرهنگ جامع مواد غذایی با کاربرد دارویی، عناب، از کاشت تا فرآوری، راهنمای کاربردی گیاهان دارویی، از دیگر افتخارات پژوهشگران جهاددانشگاهی استان است.

وی، پذیرش و چاپ بیش از 40 مقاله علمی در نشریات و همایش های داخلی و بین المللی و انتخاب طرح پژوهشی برتر استان خراسان جنوبی و پژوهشگر نمونه استانی در سال 98 را سندی دیگر بر افتخارات پژوهش های جهاددانشگاهی عنوان کرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی به بخش دیگری از فعالیت های جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: نشر آگاهی و ارتقاء دانش عمومی جامعه خراسان جنوبی در حوزه آموزه­های سلامت روان با هدف توسعه نشاط اجتماعی، دومین سرفصل کاری فعالیت­های معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی بود که دبیرخانه علمی آسیب های اجتماعی با همکاری استانداری در جهاددانشگاهی استان فعالیت خود را آغاز و اقدام به برگزاری بیش از  20 طرح ملی و برنامه در این زمینه  پرداخت.

محمودی ادامه داد: اولویتی که در این حوزه به آن پرداخته می­شود، " مهارت فرزندپروری" است. تعامل با فرزند از دوران کودکی تا نوجوانی و بلوغ و جوانی، نیازمند داشتن مجموع ه­ای از آگاهی­ ها و مهارت­ ها در والدین است. پاسخگویی به این نیاز هدف تاسیس گروه پژوهشی مشاوره و روان شناسی " به­روان" است.

وی با بیان اینکه سومین سرفصل کاری که در معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی به آن پرداخته می­شود، " مطالعات شهری و روستایی"  است، از تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی  ( 109 روستا) ، تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی  ( 135 روستا) با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد:  هدف از انجام این مطالعات شناسایی مزیت­های منطقه اعم از شهری و روستایی و شناسایی چالش­ها و ارائه راهکار در جهت توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه شهری و روستایی در  منطقه است.

text to speech icon

کلید واژه ها: پژوهشی اختراع